به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ،  پس از سقوط دات‌کام در سال 2001، جف بزوس به کارمندانش گفت: تنها راه نجات این است که راه خروج خود را ابداع کنیم. در طول دهه بعد، شعار شرکت منجر به سیل محصولات جدید، از جمله پیشرفت‌هایی مانند خدمات وب آمازون و کتاب‌خوان‌های کیندل شد.

امروز، ممکن است سخن نغز جانشین اندی جسی، جانشین بزوس کمی متفاوت به نظر برسد: تنها راه برون‌رفت این است که راه خود را به زور باز کنیم.

آمازون تا کجا می‌خواهد انحصارش را پیش ببرد

تعهد آمازون در هفته گذشته برای تعدیل ۱۸ هزار شغل، تشدید قابل‌توجهی نسبت به تخمین ۱۰ هزار شغلی بود که در اواخر سال گذشته گزارش شده بود. در حالی که این رقم هنوز تنها 1 درصد از ۱.۵ میلیون کارمند جهانی آمازون است، این بزرگ‌ترین اتفاق این‌چنینی در تاریخ این شرکت هستند که به مرکز نیروی کار شرکت ضربه زده و نشانه دیگر از موقعیت وحشتناک مالی بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان پس از ریزش نیمی از سهام آن در سال ۲۰۲۲ است.

جسی در نامه‌ای به کارمندان نوشت که اکثر اخراجی‌ها در بخش خرده‌فروشی و منابع انسانی هستند. مورد دوم تا حدی منطقی است؛ از آنجایی که آمازون قصد استخدام جدید ندارد، به آن همه استخدام‌کننده نیازی ندارد. مورد اول نیز پیام مهمی دارد؛ نشان می‌دهد که وضع تجارت اصلی آمازون، یعنی فروش اینترنتی کالا مطلوب نیست و جسی می‌خواهد سرمایه‌گذاران بدانند که او از آن آگاه است.

1200x800

آمازون: فروشگاهی که به کم قانع است!

به نظر می‌رسد سهام‌داران حق دارند نگران باشند؛ چرا که آمازون به غیر از سرویس ابری خود، در سایر کسب‌وکارها سود چندانی ندارد. از یک سهام‌دار عمده خواستیم که در مورد آخرین گزارش‌های مالی توضیح دهد. نکته اصلی و چیزی که در حال حاضر سرمایه‌گذاران را واقعاً می‌ترساند، این بود که آمازون در حال از دست دادن مقدار قابل‌توجهی از درآمد خرده‌فروشی است. افزودن محصولات بیش‌تر، به شکل محصولات کم حاشیه مانند خواربار، احتمالاً وضعیت را بهبود نمی‌بخشد.

جسی در آخرین یادداشت خود و یکی از یادداشت‌های نوامبر، شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی را مقصر این‌ها می‌داند که تا حدی درست است. تورم، تقاضای مصرف‌کننده را کاهش داده و قیمت‌ها را در بسیاری از محصولات مانند حمل‌ونقل بسته‌ها افزایش داده است، در حالی که ارزش بالای دلار، سودآوری آمازون در خارج از کشور را کاهش داده است. در همین حال، اقتصاد متزلزل به این معنی است که کارگران مانند زمان‌های عادی شغل خود را عوض نمی‌کنند. این مسئله به ضرر شرکت‌هایی مانند آمازون است؛ زیرا به کارکنان در قالب سهام شرکت، پاداش می‌دهد تا در شغل خود بمانند.

اما مشکلات عمیق‌تر است. بیست سال پیش، فراخوان بزوس برای خلاقیت بیش‌تر به خساست، رفتارهای سخت‌گیرانه و تقریباً سطوح خنده‌دار منجر شد.

اگرچه در چند سال گذشته، به ویژه در سال‌های پایانی تصدی بزوس به عنوان مدیر اجرایی، به نظر می‌رسید فرهنگ صرفه‌جویی دیگر در دستور کار نباشد. آمازون برای همه چیز، از دفاتر جدید در سیاتل و آرلینگتون ویرجینیا گرفته تا تولیدات نمایشی (یک 1 میلیارد دلار برای سریال ارباب حلقه‌ها بیشتر) و خریدهای بزرگ (8.5 میلیارد دلار استودیو مترو گلدوین مایر که به نظر همه ارزشش را نداشت) هزینه زیادی کرد. همچنین این شرکت برای برآورده‌کردن استخدام گسترده و همچنین حمایت از وعده تحویل یک‌روزه به برای اعضای سرویس پرایم، اقدام به استخدام کارمندان و ساخت انبارها کرد.

02

جسی در نامه‌اش می‌گوید که شرکت باید به دوران گذشته بازگردد و به اصول اولیه رهبری بزوس، یعنی «نوآوری و ساده‌سازی» اشاره می‌کند. جسی توضیح می‌دهد که این به معنای تولید سیل محصولات و ویژگی‌های جدید نیست. او می‌گوید: ما گاهی اوقات اهمیت نوآوری‌های حیاتی، حل مسئله و ساده‌سازی را نادیده می‌گیریم. این‌ها در پی یافتن آنچه برای مشتریان (و کسب‌وکار) مهم‌تر است، تنظیم محل صرف منابع و زمان و یافتن راهی برای انجام کارهای بیشتر برای مشتریان در هزینه کمتر، هستند.

به نظر می‌رسد که جسی راه سودآوری در کسب‌وکار اصلی شرکت و بازگرداندن اعتماد سهام‌داران را با کنترل هزینه‌ها و انجام کارهای بیشتر با کمتر پول کمتر انجام خواهد داد. اینکه آیا او می‌تواند این ذهنیت را در شرکتی که اکنون به بزرگی آمازون است بازگرداند یا نه احتمالاً بزرگ‌ترین آزمون دوران تصدی او به عنوان مدیرعامل و عامل اصلی طول مدیریت او خواهد بود.