به گزارش اکوایران، تحلیل گران چهار دلیل عمده را برای افت شدید شاخص های وال استریت نام می برند. اولین آنها و شاید مهمترین آن سیاست های انقباضی فدرال رزرو برای مبارزه با تورم بالا در آمریکا بود. بانک مرکزی آمریکا در سیاستی تهاجمی که در چهار دهه اخیر بی سابقه بود و طی آن چهار مرتبه متوالی نرخ بهره را 75 صدم درصد افزایش داد فشار شدیدی بر بازارها وارد کرد تا بتواند تورم را مهار کند.

دومین عامل نیز افزایش احتمال رکود جهانی بوده است. افزایش نرخ بهره همواره تبعاتی رکودی برای اقتصاد به همراه دارد و رکود اقتصادی نیز رابطه ای مستقیم با کاهش ارزش سهام دارد. سومین ضلع این عوامل نزولی نیز به آغاز جنگ روسیه و اوکراین برمی گردد. آغاز جنگ در اروپا با افزایش نااطمینانی های ژئوپلیتیکی و اختلال در روند اقتصادی ضربه محکمی به بازارها وارد کرد و آخرین عامل نیز افزایش مجددا تعداد کرونایی ها در چین بود که چشم انداز فعالیت های اقتصادی دومین قطب اقتصادی جهان را مختل کرد.

سه شاخص اصلی وال استریت اولین بازدهی منفی سالانه خود را پس از سال 2018 رقم زدند. سال‌هایی که در آن نرخ بهره به شدت پایین بود و بازارها روی موج پول های ارزان صعودی بودند.

شاخص S&P 500 که ارزش پانصد شرکت بزرگ حاضر در بازار مالی را منعکس می کند در سال 2022 بیش از 19 درصد افت ارزش داشت که معادل با کاهش 8 هزار میلیارد دلاری در ارزش بازار بود. شاخص تکنولوژی نزدک نیز در این سال بیش از 33 درصد از ارزش خود را از دست داد در حالی که شاخص صنعتی داوجونز نزدیک به 9 درصد کاهش یافت.

این بزرگ ترین ریزش ارزش سه شاخص اصلی بازار سهام آمریکا از سال 2008 میلادی و پس از بحران مالی بوده است. تحلیل گران عواملی ترکیبی را برای افت شدید ارزش سهام آمریکا بر می شمارند که ترکیبی بود از اختلال در زنجیره تامین جهانی که از سال 2020 آغاز شده بود، رشد تورم و اقدامات فدرال رزرو برای مقابله با آن. همچنین جنگ اوکراین و مسائل مربوط به تایوان نیز سطح تنش های سیاسی برای بازارها را به شدت افزایش داده بود.

در حقیقت از نظر تحلیل گران روندی که بازارهای مالی در یک دهه آمریکا پیموده بودند در سال 2022 معکوس شد. نام شرکت های بزرگی مانند اپل، آلفابت (گوگل)، مایکروسافت، آمازون و تسلا در میان بدترین عملکردها در سال 2022 دیده می شود.

البته بخش انرژی و شرکت های مربوط به آن به دلیل افزایش قیمت نفت رشد سالانه 59 درصدی را به ثبت رساند.

در حالی سال 2023 آغاز شده است که یکی از موضوعات مهم بازارها تمرکز بر میزان رکود احتمالی است که گریبان اقتصاد جهان را در سال جدید خواهد گرفت. البته از سوی دیگر مقاومت قابل توجه اقتصاد آمریکا در برابر رکود، نگرانی ها درباره ادامه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را نیز بالا برده است اگرچه کاهش نرخ تورم سطح این نگرانی ها را پایین نگه داشته است.