به گزارش اکوایران، سوسیته جنرال - یک شرکت خدمات مالی و بانکداری فرانسوی - اعلام کرد که مصر احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان دور دوباره ارزش پول ملی خود را کاهش دهد و پوند مصر ممکن است بازه سه‌ماهه را 10 درصد پایین‌تر از سطح فعلی به پایان برساند.

استراتژیست‌های سوسیته جنرال از جمله فینیکس کالن و گرگلی اورموسی در گزارشی اعلام کردند که این کشور آفریقای شمالی که با بحران بدهی دست و پنجه نرم می‌کند به ارز ارزانتری نیاز دارد، زیرا کسری حساب جاری و کمبود دلار آن قابل توجه است. به گفته آن‌ها با وجود سه بار کاهش ارزش پول ملی که باعث کاهش 50 درصدی پوند در سال گذشته شده است، این ارز به تعادل کوتاه‌مدت جدید خود نرسیده است.

استراتژیست‌ها نوشتند عدم اقدام قاطعانه بانک مرکزی مصر، سوالاتی را درباره تحقق اهداف بانک مرکزی در زمینه تورم به وجود آورده و اعتبار این تعهد را را زیر سوال برده است. بانک مرکزی مصر چندی پیش برای تسویه واردات خود دچار مشکل شده و کشتی‌های تجاری در بنادر متوقف شده بودند. بانک مرکزی مصر با قبول شروط صندوق بین‌المللی پول دست به اقداماتی زد تا بتواند از این صندوق اعتبار دریافت کند. پایبندی به شروط صندوق بین‌المللی پول شرط سایر کشورها مانند عربستان برای سرمایه‌گذاری و اعطای اعتبار به مصر بوده است. عربستان با سپرده‌گذاری پنج میلیارد دلار در مصر به این کشور در کنترل بحران تا کنون کمک کرده است.

با وجود تورم بالا نرخ بهره واقعی در مصر همچنان منفی است که کار کنترل تورم و ارز را برای بانک مرکزی سخت می‌کند.

مصر در معرض یک بحران اقتصادی و بدترین بحران ارز خارجی سال‌های اخیر است. در بحبوحه تورم فزاینده مواد غذایی به دنبال همه‌گیری و جنگ اوکراین، سرمایه‌های خارجی از کشور خارج شده و این کشور به وضعیت وام‌گیرنده تنزل پیدا کرده است. مصر واردکننده انرژی و مواد غذایی است که پس از کرونا و جنگ روسیه در کنار کاهش سرمایه‌گذاری خارجی دچار مشکل شده است.

این کشور در شرایطی که با کسری 17 میلیارد دلاری منابع خارجی ارز درگیر است‌، در تلاش است بتواند وام سه میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را دریافت کند. کمبود منابع ارزی بر پوند اثر گذاشته و پوند از نظر عملکرد پنجمین ارزی بوده که بدترین عملکرد را در جهان داشته است. استراتژیست‌های سوییته جنرال پیش‌بینی می‌کنند که پوند سه ماهه جاری را در قیمت۳۴ پوند به ازای هر دلار به پایان برساند.

مصر برای رفع این بحران به دوستان خود مانند عربستان دل خوش کرده است، ولی پادشاهی سعودی هم به نظر می‌رسد نسبت به نیازهای بی‌پایان مصر احساس خطر می‌کند و از صرف منابع زیاد در مصر طفره می‌رود.

دو فرد آگاه به رویترز اعلام کرده‌اند که عربستان صعودی تصاحب بانک یونایتد مصری را به دلیل اختلاف با مقامات مصری متوقف کرده است. به دلیل نوسانات نرخ ارز مقامات مصری و عربستانی درباره قیمت نهایی واگذاری به نتیجه نرسیده‌اند.

بحران بدهی و نیازهای مصر بسیار جدی است و این کشور با دومین بحران اقتصادی از سال ۲۰۱۶ دست و پنجه نرم می‌کند، شکاف بالای منابع ارزی و نیاز بی‌انتهای مصر به کمک برای خروج از این وضعیت باعث شده تا بر اساس گزارش اکونومیست مقامات عربستانی نسبت به ادامه کمک‌ها به این کشور دچار تردید شوند که وضعیت را برای مصر سخت‌تر می‌کند.