به گزارش اکوایران، خانوارهای شهری کشور در سال گذشته به طور متوسط حداقل ۲۰۶ میلیون تومان صرف مخارج خود کرده‌اند. در بررسی این آمار در میان استان‌ها، استان تهران با اختلاف چشمگیری در صدر قرار داشتند. در سال ۱۴۰۲، میانگین هزینه خانوارهای شهری استان تهران حدود ۳۳۱ میلیون تومان بوده است. این مقدار در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۶ میلیون تومان بوده که شاهد رشدی ۶۸.۶ درصدی هستیم.

در مقابل، خانوارهای شهری استان آذربایجان غربی کمترین میانگین هزینه سالانه را با حدود ۱۰۷ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند. متوسط هزینه سالانه خانوارهای شهری این استان در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تغییر بسیار جزئی کرده و فقط ۰.۱ درصد رشد داشته است.

متوسط هزینه سالانه خانوارهای شهری استان اردبیل در سال ۱۴۰۱ برابر با حدود ۸۳ میلیون تومان بوده است. در حالی که این مقدار در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۶۱ میلیون تومان رسیده و تقریبا در یک سال متوسط هزینه خانوارهای شهری این استان دو برابر شده است.

030701

دو سر طیف متوسط هزینه استان‌ها

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، میانگین هزینه سالانه خانوارهای شهری کل کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۰۶ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد خانوارهای استان تهران با ۳۳۰ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان بیشترین متوسط هزینه سالانه را در کشور دارند. در رتبه دوم استان فارس با متوسط هزینه سالانه ۲۲۸ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان و در رتبه سوم استان البرز با ۲۱۶ میلیون و ۷۰۶ هزار تومان قرار دارد.

در مقابل، خانوارهای شهری استان آذربایجان غربی با ۱۰۷ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان کمترین میانگین هزینه سالانه را در کشور ثبت کرده‌اند. پس از آذربایجان غربی، استان سمنان و کرمان با حدود ۱۱۳ و ۱۱۷ میلیون تومان کمترین میانگین هزینه سالانه را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

میزان تغییرات مخارج خانوارهای شهری در یک سال

آمار و ارقام حاکی از آن است که میانگین هزینه سالانه خانوارهای شهری کل کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، معادل ۵۰.۶ درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد متوسط هزینه سالانه متعلق به استان اردبیل با ۹۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر، میانگین هزینه سالانه خانوارهای شهری استان اردبیل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ تقریبا دو برابر شده است.

030701

پس از اردبیل، خانوارهای شهری استان خوزستان با رشدی حدود ۸۰ درصد و خراسان شمالی با رشد ۷۷.۶ درصدی بیشترین رشد میانگین هزینه سالانه را داشته‌اند.

در آن سوی طیف، استان آذربایجان غربی با تنها ۰.۱ درصد کمترین رشد هزینه سالانه خانوارهای شهری را تجربه کرده است. پس از آن، با اختلاف زیاد استان آذربایجان شرقی با حدود ۲۴ درصد و استان مرکزی با حدود ۲۹ درصد کمترین میزان رشد متوسط هزینه سالانه را داشته‌اند.