به گزارش اکوایران، سیستم بانکی کشور در فروردین ماه امسال بیش از 775 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند پرداخت کرده است.

تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد در نخستین ماه سالجاری، 775 میلیارد و 318 میلیون تومان وام فرزندآوری به 13 هزار و 800 متقاضی پرداخت شده است.

وام فرزندآوری با نرخ سود 4 درصد، از تسهیلات جدیدی است که دولت طی دو سال اخیر در جهت حمایت از خانواده و افزایش جمعیت، بانک‌های کشور را مکلف به پرداخت آن کرده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال، بیشترین سهم وام‌های فرزندآوری پرداخت شده مربوط به بانک ملی بوده، به طوری که حدود یک سوم از کل تسهیلات توسط این بانک پرداخت شده است.

رکوردزنی بانک ملی در پرداخت وام فرزندآوری

در فروردین ماه امسال بانک ملی قریب به 5 هزار فقره تسهیلات فرزندآوری را به ارزش 279 میلیارد تومان پرداخت کرده است. بانک رفاه کارگران نیز با سهم تقریبا 19 درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

photo_2023-05-16_16-56-40

471 هزار نفر در صف وام فرزندآوری

همچنین آمارها نشان می‌دهد که تا پایان فروردین ماه امسال بیش از 417 هزار متقاضی در صف دریافت تسهیلات فرزندآوری قرار گرفته‌اند.

تعداد متقاضیان در صف تسهیلات فرزندآوری طی یکماهه نخست سالجاری، حدود 37 درصد افزایش یافته و بیش از 113 هزار نفر به آن افزوده شده است. در سال گذشته نیز سیستم بانکی کشور، تعداد 821 هزار فقره تسهیلات فرزندآوری را به ارزشی بیش از 33 هزار میلیارد تومان پرداخت کرد.

رشد این تسهیلات دهی در حالی رخ داده که برخی کارشناسان اقتصادی همواره نسبت به تسهیلات تکلیفی که دولت بر دوش بانک‌ها (که عمده آنها دچار ناترازی هستند) می‌گذارد هشدار داده و پرداخت این نوع تسهیلات را موجب تشدید ناترازی بانکی، افزایش بدهی به بانک مرکزی، افزایش اضافه برداشت‌ها، رشد پایه پولی و در نهایت افزایش تورم عنوان می‌کنند.