به گزارش اکوایران، در دستورالعمل مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اعلام شده که به هریک از زوجین مبلغ 180 میلیون تومان تعلق می‌گیرد و مدت بازپرداخت این تسهیلات 10 ساله و نرخ کارمزد آن 4 درصد است.

تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند نیز برای فرزند اول 30 میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۳ سال، فرزند دوم 60 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 سال، فرزند سوم 90 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 5 سال، فرزند چهارم 120 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 6 سال و فرزند پنجم به بعد 150 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 7 سال تعیین شده است.

درمورد تسهیلات مسکن فرزند سوم نیز تاکید شده که تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند به میزان 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

دستورالعمل اجرایی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج سال 1402

در این دستورالعمل تاکید شده است، در راستای جزء (۱) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، دستور العمل اجرایی مربوطه ارسال می شود. لازم به ذکر است، حسب بند (ب) احکام تنظیمی تبصره مذکور مقرر شده است: "بانک مرکزی مکلف است به صورت فصلی گزارش عملکرد بند «الف» این تبصره را به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند." بر این اساس، بانک ها موظف  هستند نسبت به اعلام عملکرد بند مذکور به صورت سه ماهه جهت ارسال به مراجع مربوطه اقدام نماید.

در این بخشنامه به بانک ها تاکید شده است ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه و به قید فوریت موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.

"آئین‌نامه (دستورالعمل) اجرایی جزء (1) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور" (تسهیلات قرض الحسنه ازدواج)

الف - شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج

1- دارا بودن  تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .

2- به هر یک از زوجـــین مــبلغ 180 میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.  

تبصره 1: حسب بند قانونی یاد شده،  به هر یک از زوجین مبلغ  180 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .

تبصره 2: حسب بند بند قانونی یاد شده، به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر 25 سال و در زوجه ها زیر 23 سال می‌باشد، مبلغ  220 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .

تبصره 3: کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده ، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد .

تبصره 4: اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود .

3- دارا بودن کارت ملی ( موقت یا دایم ) و کد پستی محل سکونت متقاضی .  

4- با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می‌تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردد . (توجه : به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد)

5- به استناد بند قانونی یاد شده تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از 01‌/01‌/1398 می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

ب - مدارک مورد نیاز

1- اصل سند ازدواج .

2- اصل شناسنامه‌های ضامنین .

3- اصل کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین .

4- اصل کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن .

5- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین .

6- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام .

ج- شرایط ضامنین

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ یکصد و هشتاد میلیون (180.000.000) تومان با دوره بازپرداخت ده ساله ، پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تامین رکن ضامن بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

د- روش ثبت نام

 کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌باشند ، ابتدا باید از طریق سایت ve.cbi.ir ثبت نـام کرده  و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام ، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد ، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود .

 متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به سایت ve.cbi.ir مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام  می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند . بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده ، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی می‌گردد.

هـ- مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

- مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج 10 ساله و نرخ کارمزد 4 درصد می‌باشد.

- اقساط مربوطه 120 ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد.

و- دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران

ماده 1- تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانک‌های عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.

تبصره 1 :  به هر یک از زوجین که مشمول ماده (50) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ  360 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .

تبصره 2 :  متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر 25 سال و در زوجه ها زیر 23 سال می‌باشد و مشمول ماده (50) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ  440 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد .

ماده 2- متقاضی ایثارگری می تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.

ماده 3- افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.

ماده 4- مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر 10 سال (120 ماه) می‌باشد.

ماده 5- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می‌باشد.

ماده 6- رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می‌باشد.

ماده 7- در راستای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، اعطای وام ازدواج به واجدین شرایط بر اساس مشمولین مندرج در بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده 1 دستورالعمل قانون یاد شده تعیین می شود. درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می گیرد.

لازم به توضیح است تسهیلات مذکور برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره مند نگردیده باشدک مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت.

حسب قانون مذکور مشمولین شامل افراد ذیل می باشند.

ز ) خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.

ح ) خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آنها می‌شود.

ط ) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد.

دستورالعمل اجرایی تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند

در راستای اجرای ماده (10) "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند راه اندازی و همچنین حسب جزء (۲) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه شبکه بانکی حسب دستور العمل ذیل اقدام می نمایند.

1-تعاریف:

الف‌‌‌- بانک عامل: بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی که توسط متقاضی برای دریافت تسهیلات در مرحله ثبت نام انتخاب می شود.

ب‌-متقاضی: پدر متولدین سال 1400 (1400/01/01) به بعد

ج- سامانه: سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند

د- قانون:‌ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

هـ-تسهیلات: تسهیلات قرض الحسنه فرزند

2 ـ شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات فرزند

1-2- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

2-2 پرداخت تسهیلات براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از 1400/01/01به بعد و در داخل ایران متولد شده اند به شرح ذیل تعلق می گیرد. در سال 1402 مبلغ تسهیلات به شرح زیر می‌باشد:

فرزند اول مبلغ 300 میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۳ سال (36 ماه)

فرزند دوم مبلغ 600 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 4 سال (48 ماه)

فرزند سوم مبلغ 900 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 5 سال (60 ماه)

فرزند چهارم مبلغ 1200 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 6 سال(72 ماه)

فرزند پنجم به بعد مبلغ 1500 میلیون ریال با دوره باز پرداخت 7 سال(84 ماه)

تبصره: (سقف فردی تسهیلات متناسب با سقف فردی مندرج در لوایح بودجه سنواتی است.)

2-3- تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود.

2-4- متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ 1400/01/01به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام نمایند.

2-5- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.

6-2- به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می گیرد.

2-7- در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل  به کودک بعدی امکان پذیر است.

2-8- در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر ، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق می گیرد.

2-9- براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (4) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند ، بالای 2.5 نباشد . (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است)

2-10- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر 4 درصد به صورت سالانه است.

تبصره1: در صورت فوت پدر طفل اگر کودک تحت حضانت مادر باشد، تسهیلات به مادر کودک تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۲: در صورت طلاق والدین، تسهیلات مذکور به فردی دارای حضانت فرزند (با ارئه حکم دادگاه) پرداخت خواهد شد.

3–مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و مراجعه به بانک عامل :

3-1- اصل شناسنامه پدر و فرزند

3-2- اصل کارت ملی پدر (یا نماینده قانونی و قضائی)

3-3-کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت

3-4-کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام

3-5-ارائه حکم دادگاه (در صورت لزوم و با توجه به تبصره ماده (۲))

4- شرایط ضامنین

تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تامین رکن ضامن بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن (با دوره تنفس شش ماهه) نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

5 ـ نحوه ثبت نام و مراحل دریافت تسهیلات

5-1- کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق می‌باشند، ابتدا باید از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند به نشانی ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می شود.

2-5- متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت "مشاهده وضعیت" در سامانه فرزند مراجعه نمایند.

3-5- در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر 12 روزکاری، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی و از سامانه حذف شده و می باید مجدداً ثبت نام نمایند.

4-5- پس از تعیین شعبه ازسوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی بانک انجام می شود. متقاضیان 60 روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام نمایند. در صورت گذشت زمان مذکور و عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و می باید در مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمایند.

5-5- متقاضیان می توانند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه "ویرایش ثبت نام قبلی" اقدام نمایند.

5-6- متقاضیان تا قبل از تعیین شعبه می توانند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام نمایند. بدین صورت که با استفاده از گزینه "حذف ثبت نام" ثبت نام قبلی خود را حذف نمود و با استفاده از گزینه "ثبت نام جدید" و تکمیل مراحل ثبت نام اقدام به تغییر و انتخاب بانک دیگری نمایند.

7-5-رعایت سایر شرایط، ضوابط و مقررات بانکی در اعطای تسهیلات قرض الحسنه فرزند برای این تسهیلات ضروری می‌باشد.

دستورالعمل اجرایی تسهیلات مسکن فرزند سوم

بر اساس دستورالعمل ابلاغی به شماره 28807/02 دوازدهم اردیبهشت ماه سالجاری این بانک، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانواده های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می شوند به میزان 2 میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی تعیین شد.

متن کامل دستورالعمل اجرایی تسهیلات ودیعه، ساخت و خرید مسکن فرزند سوم به شرح زیر است.

آئین‌نامه (دستورالعمل) اجرایی نحوه اجرای جزء(3) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال 1402  کل کشور  تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا ساخت یا خرید مسکن در راستای اجرای جزء(3) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور، «آئین‌نامه (دستورالعمل) اجرایی نحوه اجرای جزء(3) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور» که از این پس به اختصار «دستورالعمل» نامیده می‌شود، به شرح ذیل تدوین می‌گردد.

ماده 1- در این دستورالعمل عناوین ذیل به جای عبارت های مربوط بکار می‌روند:

1-1- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛

2-1- قانون: جزء‌(3) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال1402 کل کشور

3-1- بانک عامل: بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری غیربانکی که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد و توسط این بانک جهت اجرای احکام مقرر در جزء‌(3) بند «الف» تبصره (16) قانون بودجه سال 1402  کل کشور، تعیین می‌گردند.  

4-1- فاقدین مسکن: افراد سرپرست خانواری که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ ۱‌/۱‌/۱۳۸۴ (تاریخ اجرای قانون برنامه چهارم توسعه) فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ ۲۲‌/۱۱‌/۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند."

5-1- تسهیلات:

1-5-1- تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانواده های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می شوند به میزان 2میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی.

2-5-1- بانک‌ها مکلف اند پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سالجاری و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان طبقه اول درجه یک آ نها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

6-1- متقاضی: خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند.

7-1- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر 4 درصد به صورت سالانه در نظر گرفته شده است.

ماده 2- مبلغ قابل پرداخت تسهیلات به متقاضیان (بند 1-6) که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم می‌شوند، با بازپرداخت حداکثر 20ساله به میزان دو میلیارد (2.000.000.000) ریال می‌باشد.

ماده 3- تقاضای دریافت تسهیلات باید از طریق سرپرست خانوار یا نماینده قانونی و قضائی وی به بانک عامل ارائه گردد. متقاضیان با مراجعه به شعب بانک‌های عامل و ارائه درخواست خود و ارائه مدارک و مستندات مربوطه نسبت به دریافت تسهیلات مذکور اقدام نمایند.

ماده 4- احراز ولادت فرزند متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع قانون، باید توسط بانک عامل با ملاحظه اصل شناسنامه زوج، زوجه و فرزند ولادت یافته و عندالزوم استعلام از سامانه‌های ثبت احوال یا مراکز ثبت احوال کشور صورت گیرد.  

ماده 5- پس از ارائه درخواست متقاضی به بانک عامل جهت بهره‌مندی از تسهیلات موضوع این قانون، بانک‌های عامل می‌توانند با مراجعه به سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی (سمات) نسبت به بررسی تسهیلات مسکن و تسهیلات جعاله فعال متقاضیان اقدام نمایند.

ماده 6-درخصوص عدم بهره‌مندی قبلی متقاضی از امکانات و مساعدت‌های دولت در رابطه با مسکن ، بانک‌های عامل به سامانه جامع طرحهای حمایتی وزارت راه و شهرسازی به نشانی Temgt.mrud.ir مراجعه و در صفحه اصلی در قسمت "استعلام مالکیت" با درج شماره کد ملی متقاضیان نسبت استعلام وضعیت ایشان اقدام نمایند.

ماده 7- حداقل مستندات و مدارک ذیل جهت پرداخت تسهیلات یادشده از متقاضیان اخذ شود:

1‌- تسهیلات ودیعه: لزوم ارائه قرارداد اجاره با درج کد رهگیری در آن.

2‌- تسهیلات خرید: لزوم ارائه مبایعه‌نامه با درج کد رهگیری در آن و اعطاء تسهیلات همزمان با انتقال سند رسمی ملک به نام تسهیلات‌گیرنده.

3‌- تسهیلات ساخت: لزوم ارائه پروانه ساخت معتبر و ارائه اسناد مبین مالکیت در مواردی که تسهیلات‌گیرنده، خود، مالک عرصه است و ارائه قرارداد مشارکت در ساخت در مواردی که تسهیلات‌گیرنده، مالک عرصه نمی‌باشد و در صورت اعتبار سنجی متقاضی و تکمیل مدارک و اخذ مدارک متناسب از وی کل مبلغ تسهیلات در یک مرحله به متقاضی پرداخت خواهد شد.

تبصره : به منظور جلوگیری از دریافت مجدد تسهیلات موضوع این بند از قانون توسط متقاضیان از سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری ، ضروری است در مقطع انعقاد قرارداد و قبل از پرداخت تسهیلات علاوه بر استعلام های اخذ شده براساس ماده (۵) که در زمان ارائه درخواست و تشکیل پرونده اخذ می شود) و صرف نظر از دارای اعتبار بودن آن، استعلام مجدد از سامانه سمات به منظور کنترل سوابق متقاضی و احراز عدم استفاده از تسهیلات قبلی (بررسی تسهیلات مسکن و تسهیلات جعاله فعال متقاضیان) در چارچوب موضوع این بند قانونی صورت پذیرد.

ماده 8- مواردی که در این دستورالعمل پیش‌بینی نشده است تابع قوانین و مقررات جاری کشور از جمله قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) و آیین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌های مرتبط با آن، سایر قوانین و مقررات ذی‌ربط و همچنین مصوبات شورای پول و اعتبار و دستورات و بخش‌نامه‌های بانک مرکزی می‌باشد.