بورس تهران در روز دوشنبه با افت بیش از 3 هزار و 300 واحدی همراه شد و کمترین ارزش معاملاتی را به خود گرفت. ارزش معاملاتی روز گذشته بازار سرمایه کشور به رقم هزار و 876 میلیارد تومانی رسید. ارزش بازار سرمایه نیز همچنان کمتر از 5 هزار همت است و نگرانی معامله‌گران را می‌شود از روی تابلوهای بی رمق بازار دید.

تأثیرگذاران بازار در روز گذشته یک در میان مثبت و منفی بودند و نمادهای میدکو، بفجر و کچاد از تأثیرگذاران منفی به حساب می‌آمدند ونمادهای وغدیر، شپنا و ذوب جزء تأثیرگذاران مثبت بازار روز گذشته بودند.

73 درصد نمادهای بازار بورس تهران در روز گذشته قیمتی‌های منفی را به خود گرفته بودند و 237 میلیارد تومان هم پول از این بازار توسط حقیقی‌ها خارج شد و در مقابل تنها 39 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها وارد بازار شد تا برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بورس تهران همچنان منفی باشد.

اما شاخص در محدوده حمایتی خط روند بلند مدت قرار دارد و همه اهالی با وسواس خاص اقدام به خرید وفروش می‌کنند. به طور سنتی در بورس تهران با افزایش قیمت دلار، بازار سرمایه نیز مسیر صعودی را در پیش می‌گرفت اما این روزهای و به طور کلی در دو سال گذشته این اتفاق برای بازار سرمایه رخ نداده است .

دلار نیمایی دوباره خود را به بالای 27 هزار تومان رسانده است و دلار در بازار آزاد به ارقام و قیمت‌های بالاتری رسیده است به طوری که نرخ دلار در بازار آزاد در طول روز گذشته رقم 33 هزار و 500 تومان را به خودش دیده است.

در گزارش‌ها آمده است که این امکان وجود دارد که در نشست جدید بانک مرکزی امریکا نرخ بهره بار دیگر نیز افزایش پیدا کند. این نرخ در پی افزایش توسط بانک مرکزی امریکا به عدد 3.25 درصدی رسیده است.

حالا ممکن است این نگرانی برای بازارهای جهانی رخ دهد که با افزایش مجدد نرخ بهره شاهد اصلاح قیمتی در کامودیتی‌ها باشیم و بازار سهام از این موضوع مستثنی نیست و ممکن است با افت‌هایی همراه شود.

پیش بینی بورس

اما فعالان بازار می‌گویند ممکن است افزایش ایجاد شده در قیمت دلار این اثر را کمی خنثی کند. به هر حال روز سه‌شنبه به عنوان آخرین روز کاری بورس تهران به شمار می رود و همه چیز به هفته بعد موکول می‌شود تا بازار در این تعطیلات به بررسی میزان فروش شرکت‌ها در گزارش‌های 6 ماهه بپردازد و نیم نگاهی هم به اوضاع و احوال بازارهای جهانی داشته باشد.

یکی دیگر از نکاتی که اهالی بازار مطرح می‌کنند این است که به دلیل اوضاع و شرایط ایجاد شده در جو فضای سیاسی کشور، کشورهای غربی را به اعمال تحریم‌های جدید ترغیب کند. اتفاقی که می‌تواند از تهیه مواد اولیه تا فروش محصولات شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد به همین خاطر بازار دچار بی رمقی شدیدی شده است.

پیش بینی بورس