نماد میدکو با ارزش بازاری 216 هزار میلیارد تومان در بازار دوم بورس تهران مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. مالکان شرکت مادر تخصصی توسعه و معادن و صنایع معدنی خاورمانه شرکت سهامی خاص مبنای خاورمیانه با مالکیت بیش از 15 درصدی و شرکت سرمایه گذاری پارس آریان سهامی عام با نماد آریان است که مالکیت 12 درصدی این نماد را به عهده دارد.

18 درصد سهام این نماد به عنوان شناوری در بازار سرمایه در حال خرید و فروش است . این نماد با درج اعلامیه پذیره نویسی عمومی با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 60,000,000 میلیون ریال به‌مبلغ 140,000,000 میلیون ریال  ، تعداد 79,897,007,286 برگ سهم را با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی به عرضه عموم قرار داده است. که آخرین  مهلت برای شرکت در این پذیره نویسی 10 مهر ماه سال جاری بوده  است . 

نماد میدکو از ریزش مرداد 1399 جان سالم به در برد و جزء معدود نمادهایی بود که با کمترین افت از معرکه منفی های شاخص رهایی یافت. میدکو تنها 20 درصد افت آن هم در شور ابتدایی ریزش مرداد 1399 را به خود دید و پس از آن بر خلاف بازار سرمایه حرکت کرد.

میدکو

جایی که خیلی از نماد ها با افت های بیش از 70 درصدی همراه شده بودند میدکو در مسیر صعودی قرار داشت و بیش از 240 درصد بازدهی را برای خود ثبت کرد.

پس از مهر ماه 99 بازار سرمایه مسیر نزولی را کماکان ادامه دارد و تا ابتدای خرداد ماه 1401 در بدترین شرایط کار خود را به پایان می برد اما میدکو در همین فاصله زمانی به بازدهی 244 درصدی رسید که این بازدهی برای شاخص بورس تهران تنها 8 درصد بوده است.

و حالا از ابتدای خرداد ماه 1401 این نماد هم در راستای بازار سرمایه مسیر نزولی را در پیش گرفته است که البته به واسطه افزایش تعداد برگ در پرتفوی سهامداران آن هم به خاطر افزایش سرمایه است.

میدکو بیش از 10 هزار نفر را در بخش های مختلف به کار گرفته است و 17 شرکت تابعه را مدیریت می کند. و 35 پروژه را در اختیار دارد.

از جمله محصولات تولیدی این شرکت که توسط شرکت های زیر مجموعه به تولید و بهره برداری می رسد می توان به گندله سنگ آهن ؛ کنسانتره سنگ آهن و زغال سنگ کک شو اشاره کرد .آهن اسفنجی و شمش فولادی از دیگر محصولات عمده تولیدی این هلدینگ بزرگ است.

این هلدینگ تخصصی با هدف سرمایه گذاری در بخش معادن وصنایع معدنی کشور فعالیت می کند. بدین ترتیب تمامی شرکت های تابعه در مجموعه میدکو تأمین کننده این هدف تخصصی هستند.

میدکو رتبه سوم در فهرست واحد های تولیدی کنسانتره سنگ آهن ایران را دارد و با ظرفیت 8 میلیون تن در سال 12 درصد از سهم کنسانتره سنگ آهن ایران را دارا است. همچنین این شرکت در تولید گندله رتبه سوم را از آن خود کرده است  و با تولید 7.5 میلیون تن در سال 11 درصد از بازار این محصول در ایران را به خود اختصاص داده است.

در خصوص آهن اسفنجی هم میدکو در رتبه چهارم تولید است و پس از مجتمع فولاد خوزستان 8 درصد از سهم کل تولید آهن اسفنجی در ایران را دارد.

اما این نماد در تولید فولاد رتبه دوم را پس از فولاد مبارکه دارد و 10 درصد از سهم تولید فولاد حام را به خود اختصای داده است. مجموع تولید فولاد خام در ایران برای سال 1400 41 میلیون تن در سال است که میدکو تولید 4 میلیون تن از این محصول را به عهده دارد.

سود خالص این شرکت برای سال های 1400 رقم 4 هزارو 114 میلیارد تومان است که نسبت به سال مالی قبل خود با رشد 137 درصدی افزایش یافته است.

میدکو