به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل 4 هزار و 876 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 313 هزار و 837 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس با ریزش 765 واحدی در سطح 380 هزار و 348 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 138 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 919 واحد قرار گرفت.  

خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 181 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 20 میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌ها

امروز نمادهای «میدکو»، «حکشتی» و «بفجر» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «شپنا»، «کالا» و «کنور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «فغدیر» و «وملل» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «قچار» و «سبزوا» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خگستر و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، دی و سبزوا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

افت ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 446 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 248 میلیارد تومان بود که 23 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و 790 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو ماه اخیر است. 

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات سه‌شنبه 56 نماد صف خرید داشتند و 75 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 23 درصدی به 132 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 34 درصد کاهش یافت و 238 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 76 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 47 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از گدنا، نمادهای دیران (شرکت ایران دارو) و وتعاون (شرکت بیمه تعاون) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد بفجر تعلق داشت که ارزش آن 25 میلیارد تومان بود. پس از بفجر، نمادهای کطبس، فمراد، حپترو، غدشت بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس