به گزارش اکوایران، امروز از دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس صعودی شد اما پس از نیم ساعت روند شاخص‌ها نزولی شد. در نیم ساعت پایانی بار دیگر روند شاخص به سمت بالا تغییر جهت داد اما نتوانست به سبز شدن شاخص منجر شود.

 در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 303 هزار واحد ایستاد که نسبت به روز یکشنبه هزار و 156 واحد افت داشته است.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 320 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 375  هزار و 700 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 50 واحد تنزل کرد و به رقم 17 هزار و 773 واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 311 نماد رشد قیمت داشتند و 339 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 199 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 31 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و حبندر (شرکت دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «میدکو»، «وپاسار» و «فملی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای پالایشی «شپنا»، «شتران» و «شبندر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. گروه پالایشی‌ها سبزترین گروه بازار بودند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «کگهر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «شاوان» و «شراز» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای وطوبی، دی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

 عرضه و تقاضای معاملات دوشنبه

در معاملات دوشنبه 57 نماد صف خرید داشتند و 70 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 33 درصدی به 203 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 27 درصد کاهش یافت و 159 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 28 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 137 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس) با صف‌ خرید 27 میلیارد تومانی برای سومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تپسی، نمادهای زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد تعلق داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از فمراد، نمادهای وآذر، حپترو، گکوثر و غشاذر بیشترین صف فروش داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 136 هزار و 623 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 133 هزار و 89 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 215 میلیارد تومان رسید. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 47 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و وطوبی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد بپاس و وامید در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 546 میلیون و 335 هزار و 289 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وطوبی تعلق داشت. دو نماد خساپا و دانا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.