به گزارش اکوایران، قطع شدن اینترنت با بالاگرفتن ناآرامی های اجتماعی مهر ماه 1401، زیان های سنگینی را به اقتصاد کشور وارد کرد. تأثیر این اتفاق تا حدی است که نه تنها فعالیت فعالان اقتصادی بلکه معیشت مردم عادی به خطر افتاده است. ایجاد محدودیت و گاهاً قطع کردن سراسری اینترنت های همراه همانطور که در زندگی اقشار مختلف جامعه تأثیرات متفاوتی داشته، در فعالیت فعالان بازار سرمایه که بعد از ورود متعدد افراد در سال 99 جمعیت گسترده ای از مردم ایران را تشکیل می دهد نیز اثر منفی بالایی داشته است. بورس تهران در ماه های اخیر یک روند نزولی را طی کرده و چهار ماه پیاپی افت شاخص کل را برای سهامداران بازار به همراه داشته است. بازدهی بازار سرمایه در این مدت آنچنان کم بوده که دیگر تمایلی در سهامداران خرد باری معامله دیده نمی شود و درصورتی دست به معامله می زنند که قصد فروش سهامشان را داشته باشند. این رویه باعث شده تا در ماه های اخیر رکود معاملاتی در بازار شکل بگیرد و رفته رفته به حجم آن افزوده شود. محدودیت های اینترنت در مهر 1401 باعث شده تا بازار درگیر رکود بیش از پیش شود و کاهش ارزش و حجم معاملات روزانه را تجربه کند به شکلی که ارزش معاملات خرد در تمام روز های هفته گذشته بیشتر از 2 هزار میلیارد تومان بود اما در روز شنبه 23 مهر ماه این عدد از 2 هزار میلیارد تومان کمتر شد و به هزار و 939 میلیارد تومان رسید.

5 ضربه اساسی قطعی اینترنت به فعالان و معاملات بورس تهران

اولین و اصلی ترین مشکلی که فعالان بازار سرمایه در تمام این دو هفته گذشته از محدودیت و قطعی اینترنت متحمل شده اند عدم دست یابی به منابع اطلاعاتی است. اکثر فعالان بازار در دو سال اخیر تلگرام را منبع اصلی اطلاعات بازار قرار داده اند و از کانال های فعال در این پیامرسان برای شناخت بهتر بازار و سهم ها استفاده می کردند. محدود کردن اینترنت و در کنار آن غیر فعال شدن فیلترشکن ها دسترسی تلگرام را تا حدی غیر ممکن کرده است و این اتفاق باعث شده تا افرادی که روزانه از این منبع اطلاعاتی استفاده می کردند کور معامله کنند یا ترجیح دهند معاملات سهام خود را به تعویق اندازند.

ضربه بزرگ دیگری که فعالان بازار طی این دو هفته با آن دست به گریبان بوده اند قطع شدن اینترنت های همراه است. این اتفاق افرادی را که هر روزه به صورت برخط به وسیله اینترنت همراه به معامله می پرداختند را با مشکل اساسی روبرو کرده است. راه حل این اتفاق نیز مراجعه حضوری به کارگزاری ها و دفاتر سازمان بورس و یا تماس تلفنی با آن ها بوده است اما با توجه به صحبت های تجربه گران، این مراکز توان پاسخگویی به نیاز فعالان بازار را در این شرایط ندارد.

قطع شدن اینترنت همراه علاوه بر غیر ممکن کردن معاملات برخط، دسترسی به تمام سایت های داخلی را با مشکل روبرو می کند و باعث می شود تا اطلاعات سامانه هایی همچون کدال، تی اس ای و دیگر سامانه های خبری بازار سرمایه از دسترس خارج شود. این عدم دسترسی به اطلاعات نیز موجب افزایش نارضایتی فعالان بازار سرمایه و رکود بیشتر معاملات می شود.

فعالانی نیز در بازار سرمایه هستند که در کشور های خارجی سکونت دارند و ایجاد محدودیت ها از روز های ابتدایی ناآرامی ها باعث عدم دسترسی آنها به سامانه های معاملاتی و سامانه های ارتباطی شده است. با این حال آن ها نیز از طریق تماس تلفنی می توانند معاملات خود را ثبت کنند اما هنوز راه حلی برای دستیابی به اطلاعات بازار برای آن ها نیست.

آخرین ضربه ای که در این گزارش بررسی کرده ایم مشکل محتوا سازانی است که در زمینه بازار سرمایه به محتوا سازی می پردازند و یکی از بزرگ ترین کمک کننده های فعالان بازار در معاملات به شمار می آیند. بلاگر های بورسی اینستاگرام و محتوا سازان کانال های بورسی تلگرام در این مدت به شدت کاهش بازدید داشته اند و صفحه کاری آن ها هر لحظه امکان بسته شدن دارد. این دسته از فعالان بازار نیز در این مدت زیان شدیدی را تجربه کرده اند به طوری که خیلی از آن ها معتقدند بیشترین ضرر در بین فعالان بازار سرمایه به آن ها وارد شده است.

*عکس از خبرگزاری تسنیم


سکته تجارت خارجی با قطع اینترنت