به گزارش اکوایران؛ در جریان معاملات سه روز ابتدایی هفته جاری رقابت سختی میان دو شرکت سرمایه گذاری اهداف و پالایش نفت تهران برای خرید بلوک دوازده درصدی سهام پتروشیمی خلیج فارس در گرفت. بزرگترین معامله تاریخ خصوصی‌سازی ایران سرانجام امروز دوشنبه نهم آبان ماه نهایی شد و بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ارزش کل ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، به شرکت سرمایه گذاری اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی نفت رسید. رقیب شرکت اهداف در این معامله، پالایشگاه نفت تهران بود که سهامدار عمده آن سهام عدالت و وزارت اقتصاد است. وزارت اقتصاد قصد داشت با خرید بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس، سهم سهام عدالت و در واقع سهم خود را در هیأت مدیره هلدینگ خلیج فارس افزایش دهد تا با بیش از 50 درصد سهام این مجموعه در انتخاب مدیرعامل دست بالا را داشته باشد. اما سرانجام شرکت اهداف موفق شد سهم نفت در هیأت مدیره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را حفظ کند.

بزرگترین خصوصی سازی کشور به یک شرکت دولتی تعلق گرفت!

شرکت سرمایه گذاری اهداف که برنده معامله بلوک سهام خلیج فارس شده وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت نفت است و یک شرکت دولتی به حساب می آید. در حالی رقابت بر سر این بلوک ۱۲ درصدی با عدد ۱۳۹۷ تومان برای هر سهم این شرکت در روز شنبه آغاز شد که سرانجام امروز با قطعی شدن این معامله به قیمت ۱۸۵۱ تومان برای هر سهم، در یک رقابت نفس‌گیر بلوک «فارس» با ثبت افزایش ۳۲ درصدی نسبت به قیمت پایه، به فروش رسید. این رشد قیمت 32 درصدی درحالی بود که در معاملات بلوکی سابقه رشد قیمت سهام به نسبت قیمت پایه وجود نداشته است. رئیس سازمان خصوصی سازی در صحبت های امروز خود اعلام کرده است که این رشد قیمت و صف خرید شدن نماد فارس نشان از ارزش بالای این سهم دارد. در بالا بودن ارزش سهام بازار در قیمت های حال حاضر با وجود تورم ماه های اخیر شکی نیست اما بازاری که به وسیله دخالت سازمان بورس و به اعمال محدودیت فروش بازارگردانان مثبت شده نمی تواند صف خرید اصولی را تشکیل دهد. از طرفی سهام های زیادی مانند سهم های صنعت محصولات غذایی وجود دارند که صف فروش را در زمانی تجربه می کنند که صورت های مالی شش ماهه خیلی خوبی را منتشر کرده اند.

تمام این تفاصیل باعث شده تا فعالان بازار سرمایه این رقابت که با 270 قیمت پیشنهادی از طرفین همراه بود را دارای جنبه های خاصی بدانند. دو طرف این رقابت شرکت پالایش نفت تهران و شرکت سرمایه گذاری اهداف بودند که اولی وابسته به وزارت اقتصاد و دومی وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت نفت است. دلیل این رقابت از طرف تحلیل گران علاقه وزارت اقتصاد برای مالک شدن بیش از 50 درصد از سهم این پتروشیمی است و از طرفی عدم علاقه وزارت نفت برای ازدست دادن مالکیت خود در این مجموعه است. تحلیل گران معتقدند که این اختلاف باعث شده تا برای اولین بار قیمت بلوک سهام به نسبت قیمت پایه با افزایش مواجه شود.

مسئله ای که در این عرضه هنوز قابل تشخیص نیست دلیل عرضه این بلوک عنوان می شود زیرا در نهایت این سهام دوباره به وزارت نفت بازگشته است و باعث شده تا دولت در این اتهام قرار بگیرد که برای جبران کسری بودجه، این جیب به آن جیب کرده است.