به گزارش اکوایران قیمت سنگ‌آهن دریایی آسیا در روز سه‌شنبه 8 نوامبر به تبع رشد بهای فولاد در بازار داخلی چین و احتمال کاهش محدودیت کرونایی در این کشور با توجه به افت زنجیره شیوع ویروس کرونا در چین افزایش یافت. به این ترتیب پلتس شاخص سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با افزایش روزانه 1.1 دلاری برابر 89.05 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

اگرچه ظرف دومین روز از هفته بر نرخ سنگ‌آهن وارداتی به چین افزوده شد، اما فعالان این بازار از پایین ماندن تمایل متقاضیان برای خرید سنگ‌آهن روی عرشه کشتی به دلیل از میان رفتن حاشیه واردات و خرید محصول از بندر خبر دادند. در این شرایط یک تاجر چینی از احتمال تخیله محموله‌های خود در بندر برای فروش گفت. 

اگرچه سنگ‌آهن مجدد به مسیر رشد نرخ بازگشته، اما زمزمه‌هایی از آغاز راند جدید افت بهای زغال‌سنگ متالورژیک به گوش می‌رسد و فعالان بازار بر این باورند که این موضوع به حمایت از نرخ سنگ‌آهن منجر می‌شود.

زغال در انتظار راند جدید کاهش نرخ

زغال‌سنگ متالورژیک آسیا در دومین روز از هفته جاری نیز بدون تغییر نرخ معامله شد؛ به این ترتیب پلتس پریمیوم این محصول فوب استرالیا را برای روز هشتم نوامبر برابر 320.5 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد؛ اغلب فعالان این بازار فعلا در حاشیه قرار گرفته و ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن وضعیت آتی بازار از خرید اجتناب کنند و این موضوع به عدم تغییر نرخ زغال منجر شده است.

پلتس پریمیوم زغال‌سنگ متالورژیک آسیا تحویل بنادر چین را نیز بدون تغییر نرخ برابر 300 دلار اعلام کرد. راند دوم کاهش بهای زغال آسیا تحویل چین به پایان رسیده؛ این افت نرخ که در بازه زمانی کوتاهی به وقوع پیوست به بهبود حاشیه سود فولادسازان چینی منجر شد و در شرایط کنونی فولادسازان چینی تمایل به تولید محصول با زغال ارزان دارند. در این شرایط گمانه‌زنی‌هایی در خصوص آغاز راند جدید کاهش قیمت در بازار زغال وارداتی به چین مطرح می‌شود. تقاضای ضعیف برای محصولات فولادی در چین از تضعیف نرخ زغال حمایت می‌کند، تجار دارنده محموله زغال نیز از این عقبگرد قیمت متحمل زیان شده و بنابراین در مقابل افت نرخ بیشتر مقاومت می‌کنند. در این شرایط اغلب فعالان فعالان بازارترجیح می‌دهند تا مشخص شدن این وضعیت خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

مقاومت دارندگان قراضه در مقابل افت نرخ

پلتس بهای قراضه وارداتی به ترکیه را در روز هشتم نوامبر بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل برابر 350 دلار به از ای هر تن ارزیابی کرد؛ فقدان انعقاد معامله در بازار قراضه ممتاز وارداتی به ترکیه مهم‌ترین دلیل عدم تغییر بهای این محصول بود. در این شرایط اغلب متقاضیان و حتی خریداران ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن وضعیت بازار خریدهای خود را به تعویق بیندازند.

تقاضا برای میلگرد در بازار داخل و صادراتی ترکیه همچنان ضعیف است و چشم‌انداز مثبت برای افزایش بهای میلگرد تولید ترکیه در کوتاه‌مدت وجود ندارد؛ در این شرایط فولادسازان ترک خواستار خرید قراضه به عنوان ماده اولهی اصلی مصرفی با نرخی پایین‌تر هستند؛ اما دارندگان این محصول با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و انتقال قراضه از ارائه تخفیف خودداری می‌کنند. در این شرایط اگر تقاضا از سوی فولادسازان هندی و بنگلادشی برای قراضه افزایش یابد، مقاومت فولادسازان ترکیه درمقابل کاهش بهای این محصول بی‌نتیجه خواهد ماند.