به گزارش اکوایران؛ شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور در حال حاضر بزرگترین تولید کننده سنگ آهن ، کنسانتره وگندله در غرب و شمال غرب کشور می باشد. محصولات تولیدی این شرکت شامل سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره و گندله آهن است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات می باشد و می توان گفت که نماد کنور از زیر مجموعه های نماد تجلی محسوب می شود. نماد کنور از نماد های صنعت استخراج کانه های فلزی محسوب می شود که معاملات آن را در بازار دوم بورس تهران می توانید مشاهده کنید. ارزش بازاری نماد کنور نزدیک به 18 هزار میلیاد تومان است و این نماد در هفته سوم آبان ماه که هفته بازگشت بازار بورس و اوراق بهادار بود، با خروج متداوم پول حقیقی همراه بوده است. عملکرد مالی و سودآوری کنور در سال جاری نشان دهنده مشکلات موجود در صنعت استخراج کانه های فلزی است. این صنعت در شش ماهه امسال به وسیله کاهش شدید قیمت محصولاتی مثلی گندله و کنستانتره برای شرکت های خود کاهش حاشیه سود ناخالص و خالص را به ارمغان آورده است.

عملکرد مالی شش ماهه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور

کنور در صورت های مالی شش ماهه خود نشان داده است که درآمد های عملیاتی شش ماهه این شرکت به نسبت شش ماهه ابتدایی سال قبل با کاهش 43 درصدی همراه بوده و از هزار و 492 میلیارد تومان به 854 میلیارد تومان رسیده است. بهای تمام شده این شرکت تنها 3 درصد کاهش داشته که باعث افت 20 درصدی حاشیه سود ناخالص و کاهش 58 درصدی سود ناخالص این شرکت به نسبت شش ماهه ابتدایی سال 1400 شده است.

IMG_20221115_185057_280

سود ناخالص کنور از هزار و 75 میلیارد تومان به 450 میلیارد تومان کاهش یافته و نشان می دهد که افت قیمت محصولات این مجموعه در کنار کاهش مقدار فروش چگونه سودآوری کنور را تحت تأثیر قرار داده است. نکته منفی دیگری که می توان برای این صورت های مالی در نظر گرفت افزایش 98 درصدی هزینه های عملیاتی و کاهش 57 درصدی سایر درآمد های غیر عملیاتی این مجموعه است. در نهایت سود خالص شش ماهه این شرکت با کاهش 60 درصدی از هزار و 543 میلیارد تومان به 619 میلیارد تومان رسیده است. پس از انتشار این صورت های مالی شش ماهه، کنور طی اطلاعیه شفاف سازی خود در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود و زیان عملیاتی خود اعلام کرده که کاهش درآمد های عملیاتی این مجموعه به واسطه کاهش 57 درصدی مقدار فروش و افت نرخ فروش ایجاد شده و بخشی از آن متأثر از فروش نرفتن محصولات این شرکت در بورس کالا است.

IMG_20221115_185054_864

سودآوری فصلی کنور نشان می دهد که این مجموعه مشابه دیگر شرکت های همگروه خود از حاشیه سود بالایی بهره مند است. با این حال در سال جاری و دو فصل طی شده از آن درآمد های عملیاتی، سود خالص و حاشیه سود این مجموعه به شدت کاهش یافته، به صورتی که در تابستان امسال برای هر سه معیار مذکور، کمترین میزان را از ابتدایسال 99 داشته ایم. این افت سود آوری به میزانی بوده است که سود خالص تابستان امسال به نسبت تابستان سا قبل 81 درصد کاهش یافته و به 154 میلیارد تومان رسیده است. این اتفاق در صورت تداوم می تواند به سرعت کنور را درگیر زیان فصلی کند. فروش ماهانه این مجموعه نیز نشان می دهد که متوسط فروش ماهانه این شرکت که در سال قبل 251 میلیارد تومان بوده است، در سال جاری به 156 میلیارد تومان رسیده. فروش هفت ماهه امسال نیز با کاهش 30 درصدی به نسبت فروش هزار و 568 میلیارد تومان هفت ماهه ابتدایی 1400 به هزار و 95میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

IMG_20221115_185101_546

 مقایسه ماه به ماه فروش کنور نیز نشان می دهد که این مجموعه در تیر ماه با 7 میلیارد تومان فروش و افت 97 درصدی به نسبت تیر ماه سال قبل بیشترین کاهش و در شهریور ماه با 56 درصد افزایش به نسبت شهریور سال قبل و 231 میلیارد تومان فروش بیشترین افزایش فروش را به دست آورده است. با تمام این تفاسیر در صورتی که روند نرخ فروش گندله و کنستانتره در شرایط حال حاضر ادامه پیدا کند، شرکت های زیادی در پاییز زیان فصلی را تجربه خواهند کرد و صورت های مالی سالانه این مجموعه ها نیز با کاهش سودآوری بسته می شود.