به گزارش اکوایران؛ شرکت معادن بافق در سال جاری عملکرد خوبی را در فروش و سودآوری خود نمایان کرده است. شرکت معادن بافق یکی از شرکت‌های معدنی در ایران است که سهام آن در بازار دوم بورس با نماد کبافق در گروه استخراج کانه های فلزی حضور دارد و ارزش بازاری بیش از 3 هزار میلیارد تومانی را شامل می شود. محصول شرکت کنسانتره روی و سرب است. ماده معدنی بعد از استخراج از معدن با یکسری عملیات رو به رو شده تا به کنسانتره تبدیل و قابل استفاده شود. سپس کنسانتره در طی چندین مرحله عملیات به شمش تبدیل می‌شود. محصول هدف نهایی شرکت معادن بافق شمش روی و سرب است.

 این شرکت در بخش فروش شرایط باثباتی ندارد و با نگهداری موجودی انبار، سعی میکند هنگام افزایش نرخ های جهانی اقدام به فروش کند که طبق این امر ممکن است حتی طی چند سال فروشی نداشته باشد و محصولات خود را انبار کند. پس از این جهت موجودی انبار شرکت اهمیت بالایی در تحلیل این شرکت خواهد داشت. لازم به ذکر است که بخش اعظم محصولات این شرکت صادر می‌شود و از این نظر سودآوری شرکت به قیمت جهانی روی و سرب و نرخ دلار وابستگی زیادی دارد. 77 درصد سهام کبافق متعلق به شرکت خدمات بازرگانی پیمان امیر است و 23 درصد دیگر نیز به سایرین تعلق دارد. عمده بهای تمام شده این شرکت از سرفصل هزینه سربار ناشی شده و در این بین هزینه دستمزد مستقیم و هزینه مواد مستقیم مصرفی بیشترین وزن را دارا می باشد که دلیل آن استخراج مواد معدنی از معادن، و به کار بردن نیروی انسانی در تحقق این امر می باشد.

عملکرد مالی شش ماهه کبافق 08.15

عملکرد مالی شش ماهه امسال کبافق نشان می دهد که این شرکت با فروش 319 میلیارد تومانی خود در این شش ماهه که تمام آن را در فصل تابستان فروخته است، موفق به دستیابی 267 میلیارد تومان سود ناخالص شده است. با توجه به روند درآمدزایی و فروش این شرکت که به صورت تجمعی انجام می شود در صورت های مالی شش ماهه توجه بیشتر به سمت مدیریت هزینه های این شرکت می رود. کبافق در هزینه های عملیاتی خود افزایش 282 درصدی داشته است که در نهایت سود خالص این شرکت را به 237 میلیارد تومان رسانده است. همانطور که که گفته شد شرکت کبافق به دلیل انبار کردن موجودی کالای خود، در بعضی از فصول و حتی سال ها فروشی نداشته. به همین دلیل ممکن است بعضا به دلیل وجود هزینه های ثابت و ... با زیان  همراه باشد. به واسطه این استراتژی تولید و نگهداری، شرکت از حاشیه سود بالایی در مواقعی که فروش ثبت می کند دارا می باشد.

سودآوری کبافق08.15

با تمام این تفاسیر شرکت معادن بافق را می توان در شرایط بهتری به نسبت سایر شرکت های معدنی دانست زیرا در روز هایی که نوسانات نرخ فلزات باعث کاهش حاشیه سود شرکت های معدنی و فولادی شده، توانایی انبار کردن محصولات این شرکت یک مزیت نسبی به شمار می رود و نشان می دهد که این مجموعه با ریسک نوسانات نرخ فلزات مواجه نیست.