به گزارش اکوایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در روز های اخیر صورت های مالی شش ماهه خود را منتشر کرد. این شرکت در فصل تابستان با کاهش شدید سود خالص خود به نسبت تابستان سال قبل مواجه است. پس از کشف معدن چادرملو، طی سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷، معدن تحت بررسی‌های تکمیلی قرار گرفت و ذخایر آن بعد از عملیات‌های گسترده زمین شناسی و اکتشاف، برآورد شدند. ۵ سال بعد در سال ۱۳۶۲ و طی هفت سال، طراحی فاز یک انجام شد و فرایندهای تولیدی مورد بررسی و امکان سنجی قرار گرفتند. تا سال ۱۳۷۱ فرایندهای مهندسی فاز دو و سه صورت گرفت و با انعقاد قرارداد، ماشین‌آلات و سایر تجهیزات خریداری شدند. پس از گذر از مسیر نصب تجهیزات، راه‌اندازی خطوط تولید کنسانتره و سپس راه‌اندازی پروژه برق‌رسانی و… در سال ۱۳۷۶ برداشت از معدن سنگ چادرملو آغاز گردید. ارزش بازاری سهام کچاد در بورس تهران نزدیک به 98 هزار میلیارد تومان است و این نماد در حال حاضر دومین نماد سنگین صنعت استخراج کانه های فلزی به شمار می رود. این شرکت در سال 1400 عملکرد مالی مناسبی داشت و با رشد 59 درصدی در درآمد های عملیاتی و رشد 61 درصدی در سود خالص همراه بود. اما در سال جاری نتوانسته است عملکردی مشابه سال قبل ارائه کند.

عملکرد مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در شش ماهه سال جاری

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در شش ماهه سال جاری با کاهش درآمد های عملیاتی خود به نسبت شش ماهه سال قبل مواجه است. درآمد های عملیاتی این مجموعه از 21 هزار و 521 میلیارد تومان در شش ماهه سال قبل با کاهش 4 درصدی به 20 هزار و 718 میلیارد تومان رسیده است. بهای تمام شده این درآمد ها بر خلاف روند درآمدزایی چادرملو با افزایش همراه بوده است. بهای درآمد های عملیاتی این مجموعه در شش ماهه سال قبل 7 هزار و 156 میلیارد تومان بود که در شش ماهه امسال با افزایش 50 درصدی به 10 هزار و 764 میلیارد تومان رسیده است. کاهش درآمد ها در کنار افزایش بهای آن باعث شده تا حاشیه سود ناخالص این مجموعه از 67 درصد در نیم سال ابتدای 1400 به 48 درصد در شش ماهه گذشته از سال جاری نزول کند.

IMG_20221102_135207_888

سود ناخالص شش ماهه چهدرملو در سال جاری با کاهش 31 درصدی به 9 هزار و 954 میلیارد تومان رسیده در حالی که در شش ماهه سال گذشته 14 هزار و 365 میلیارد تومان بوده است. هزینه های عملیاتی این مجموعه رقم قابل توجهی نیست اما هزینه مالیات چادرملو در این شش ماهه به دلیل افت سودعملیاتی کاهش 49 درصدی داشته و از طرفی سایر درآمد های غیر عملیاتی چادرملو 47 درصد افزایش یافته است. در تهایت سود خالص این شرکت با کاهش 27 درصدی از 12 هزار و 895 میلیارد تومان شش ماهه سال 1400 به 9 هزار و 410 میلیارد تومان کاهش یافته است.

سودآوری فصلی چادرملو از ابتدای سال 99

روند درآمدزایی فصلی چادر ملو نشان می دهد که این شرکت از ابتدای سال 99 تا بهار امسال با یک روند صعودی در درآمدزایی خود فعالیت کرده اما در تابستان امسال به واسطه مشکلات موجود در نرخ فروش محصولات این مجموعه و دیگر شرکت های معدنی کانه های فلزی با کاهش درآمد های عملیاتی مواجه بوده. سود خالص این مجموعه روند متناسبی با درآمد های عملیاتی داشته اما از بهار سال قبل به دلیل کاهش حاشیه سود خالص فصلی چادرملو سودآوری ضعیف تری را تجربه کرده است. سود خالص چادرملو در تابستان امسال به دلیل افت شدید حاشیه سود خالص در این فصل از تابستان سال قبل 63 درصد کمتر بود و تنها 2 هزار و 516 میلیارد تومان سود خالص به دست آورد در حالی که در تابستان سال 1400 بیش از 6.8 هزار میلیارد تومان سود خالص فصلی داشت. روند سودآوری چادرملو به دلیل مشکلات حال حاضر این صنعت و صنایع بالا دست نیازمند سازماندهی کلان در این صنایع است اما کچاد در بین نماد های این صنعت بیشترین مقاومت را در برابر بحران های حال حاضر در صنایع فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی داشته است.

IMG_20221102_135204_126