به گزارش اکوایران، در هفته گذشته بورس تهران میزبان 500 هزار قطعه ربع سکه بود. پس از ثبت معاملات در این سه روز تنها 50 هزار قطعه به روش حراج تک قیمتی به فروش رفت. از سوی دیگر قیمت ربع سکه در بازار آزاد و حباب آن با این عرضه کاهش به خصوصی نداشت. با این وجود رئیس بانک مرکزی در صحبت‌های شب قبل خود مدعی تأثیر عرضه ربع سکه در بورس بر بازار آزاد آن شد. محمد رضا فرزین در نشست خبری شب گذشته اعلام کرد که عرضه ربع سکه در بورس کالا ادامه خواهد داشت و اگر نیاز باشد سکه نیز عرضه می‌شود. قبل از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری، خبر عرضه 450 هزار قطعه ربع سکه از روز سه‌شنبه 4 بهمن ماه در بورس کالا به مدت 10 روز معاملاتی منتشر شده بود. با این حال فعالان بازار سهام و بازار طلا و سکه عنوان می‌کردند که تداوم عرضه‌هایی که کارایی لازم را ندارند باعث تغییر جریان پول در بازار و خروج منابع حقیقی از نماد‌های بازار می‌شود.

امروز خبری منتشر شد که در کنار تغییر قبلی که در بحث مالیات عرضه اوراق گواهی سپرده کالایی ربع سکه انجام شده بود؛ توانست تأثیر این اوراق را بر بازار آزاد بیشتر کند و مورد توجه بیشتری از سوی فعالان بازار سرمایه قرار گیرد. در این خبر روش عرضه ربع سکه از حراج تک قیمتی به حراج چند قیمتی تغییر کرده است. حراج چند قیمتی می‌تواند باعث افزایش اوردر‌های مچ شده شود که تقاضا‌های مورد قبول برای عرضه ربع سکه را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر در خبر قبلی که چند روز پیش منتشر شده بود؛ بانک مرکزی در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد که مبلغ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف‌شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده و در نتیجه مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود. البته هنوز این مسئله برای ربع سکه شفاف‌سازی نشده است.

با تمام این تفاسیر باید منتظر باشیم تا بازخورد این عرضه را از بازار آزاد دریافت کنیم تا مشخص شود که تغییرات به وجود آمده در عرضه فقط به نفع سفته بازان بورس می‌شود و یا نرخ بازار آزاد نیز کنترل خواهد شد.