به گزارش اکوایران سه شاخص اصلی وال‌استریت هفته منتهی به روز جمعه 24 فوریه را قرمزپوش به پایان رساندند به‌نحوی که در این بازه زمانی شاخص داوجونز 2.99 درصد از ارزش خود را از دست داد، شاخص نزدک با افت 3.1 درصدی مواجه شد و 2.67 درصد از ارزش S&P500 کاسته شد. انتشار صورت جلسه فدرال رزرو و موافقت تمامی اعضا برای افزایش 25 واحدی دیگر در نرخ بهره آمریکا مهم‌ترین عامل سقوط وال‌استریت در هفته گذشته بود.

واهمه از سیاست انقباضی فدرال رزرو، بازارها را ترساند

داده‌های اقتصادی آمریکا ظرف هفته‌های ابتدایی سال 2023 نشان از آن دارد که بزرگترین اقتصاد جهانی علی‌رغم اعمال شدیدترین سرعت رشد نرخ بهره اما همچنان با بروز رکود اقتصادی فاصله دارد. گزارش‌های مربوط به سفارش‌ کالاهای بادوام، قیمت مسکن، شاخص تولید و همچنین شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ایالات متحده، احتمال رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو بیش از انتظار را تشدید کرده و ضربه‌ای بزرگ به بازار سهام وارد می‌کند.

داده‌های اعتماد مصرف‌کننده در روز سه‌شنبه 28 فوریه منتشر می‌شود؛ این داده‌ها نگاهی اجمالی به دیدگاه خانوارها در خصوص چشم‌انداز اقتصادی و انتظارات تورمی دارند. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند که میانگین شاخص انتظارت مصرف‌کنندگان آمریکایی به 109.5 برسد.

داده‌های تورمی آمریکا نشان از مقاومت تورم در برابر کاهش دارد. این موضوع عزم فدرال رزرو را برای تشدید سیاست انقباضی بیشتر می‌کند. صورت جلسه فدرال رزرو که در هفته گذشته منتشر شد نیز نشان داد کهتقریبا تمامی اعضای بانک مرکزی آمریکا موافق رشد 25 واحدی دیگر در نرخ بهره به منظور مهار تورم هستند. داده‌های افزایشی اشتغالزایی در آمریکا نیز از تحقق این امر حمایت می‌کند.