به گزارش اکوایران، با توجه به اینکه قیمت ارز در مرکز مبادله آهنگی افزایشی دارد و در بورس کالا نیز اوضاع خوب بوده است، به نظر می‌رسد که همچنان دلار بازار آزاد مهمترین دلیل رویگردانی تقاضا از سهام است.

حال و هوای بورس دوشنبه

بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه از بازگشت به روند صعودی بازماند. در این روز شاخص کل این بازار که در روزهای اخیر روندی نوسانی داشت در این روز به میزان 10 هزار واحد افت کرد. نماگر یاد شده که در ابتدای معاملات روز جاری نمایانگر فشار فروش بیشتری بود در میانه معاملات حدودا 14 هزار واحد افت کرد، با این حال کاهش شاخص تا این سطح پایدار نماند و در ادامه معاملات افزایش نسبی تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز توانست فضای معاملات را در  طول روز دوشنبه بهبود ببخشد. به دنبال این امر شاخص یاد شده به محدوده یک میلیون و 785 هزار واحد رسید. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی روز جاری افزایش تقاضا در نمادهای کوچکتر بازار توانسته  راه نماگر هم‌وزن را از دماسنج اصلی بازار سهام جدا کند. بر همین اساس امروز در حالی که شاخص کل  به میزان 0.57 درصد افت داشت، شاخص هم‌وزن اگرچه اندک ولی رشد کرد. میزان رشد نماگر مذکور در این روز 0.13 درصد بود. 

این مسأله حکایت از این واقعیت دارد که در این روز استقبال از نمادهای کوچک و عمدتا ریالی به حدی نبوده که بتوان بر مبنای آن به ورود پول به بازار مذکور دل خوش کرد. یر این اساس روز جاری نیز در بورس به میزان 164 میلیارد تومان خروج پول حقیقی روی داد. در مقابل صندوق‌ها نیز ورود 64 میلیارد تومانی از جانب سرمایه های حقیقی داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به کاهش اندک ارزش معاملات خرد نسبت به روز های گذشته و کاهش تعداد صفوف خرید و فروش در بازار سهاد هستیم می‌توان گفت که بازار از هیجان روزهای صعود خود تا محدوده 1.8 میلیون واحد فاصله گرفته است.

بر این اساس می‌توان گفت که ورود پول حقیقی به بورس طی روزهای پیش رو نیز دور از انتظار نیست با این حال باید توجه داشت که این ورود پول تا حد زیادی به اوضاع موجود در بازارهای موازی بستگی دارد. طی روز جاری ارزش معاملات خر 6820 میلیارد تومان بود که با میانگین هقتگی 9438 میلیارد تومانی فاصله‌ای قابل توجه دارد.

با توجه به هم‌زمانی این افت با افت شاخص و کاهش حجم معاملات می‌توان نماگر مذکور را در اصلاحی تکنیکی قلمداد کرد که احتمالا در صورت ثبات سایر شرایط می‌توان در هفته‌های پایانی سال به فاز صعودی بازگردد.

بورس ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

بهبود زیرپوستی قیمت‌ها

اما فارغ از کلیت بازار سهام و آنچه که در روز دوشنبه روی داد می‌توان گفت که بورسی‌ها طی این روز معاملاتی چندان هم بدشانس نبودند. خبرها حاکی از آن است که علاوه بر بهبود انتظارات در خصوص کالاهایی نظیر فلزات اساسی در چین در بورس کالا نیز رقابت بر سر محصولات مذکور خوب است و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. 

با این حال همچنان دلار مهمترین خبرها را در بازار سهام جهت می‌دهد به نظر می‌آید که دلیل امروز شاهد بورس نیز نزدیک شدن دلار به محدوده 50 هزار تومان است که در روزهای اخیر توانسته بسیاری از هیجانات موجود در بازار سهام را تقلیل دهد. 

از این رو احتمالا تا زمانی که قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی باشد دلاری های بازار سهام اعتنای اندکی به رشد قیمت در بورس کالا، متغیرهای جهانی و حتی رشد قیمت ارز در مرکز مبادله ارز و طلا خواهند داشت.