به گزارش اکوایران؛ روز یکشنبه شاخص کل بورس از ابتدای معاملات روند صعودی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل بورس با رشد 7 هزار و 730 واحدی به رقم یک میلیون و 795 هزار و 944 واحد رسید.

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز در پایان معاملات 4 هزار و 571 واحد نسبت به روز شنبه بالا رفت و در رقم 537 هزار و 563 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با  افزایش 65 واحدی به سطح 22 هزار و 784 واحدی رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز  486 واحد افت کرد و به رقم 94 هزار و 242 واحد رسیده است.

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 346 نماد با افزایش قیمت مواجه شدند و 312 نماد نیز کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 53 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 47 درصد بازار افت قیمت داشتند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۰۵_۱۳-۵۲-۰۸ (2)

دست بورس از پول حقیقی کوتاه ماند!

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز پیاپی منفی بود و 116 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. خروج پول حقیقی امروز در کنار رشد تراز شاخص‌های سهامی با وجود کاسته شدن از شدت خروج پول به نسبت روز‌های اخیر، نشان می‌دهد که انتظارات صعودی بازار تا حدی فروکش کرده است.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 33.7 میلیارد تومان بود.

شپنا دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای بپاس، ومعادن، تاپیکو و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، ختوقا با ورود 62.3 میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و رمپنا و شیراز در رتبه‌های بعدی بودند.

نمادهای مؤثر‌تر بر تغییرات امروز شاخص‌ها

امروز نمادهای بزرگ بازار که در روز‌های گذشته با خروج پول مواجه بودند؛ در برابر روند اصلاحی شاخص کل مقاومت کردند و با تآثیر مثبت موجب جلوگیری از ریزش شاخص شدند. کگل، رمپنا، وغدیر، خودرو و وبملت  بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای فارس، فملی، فولاد و تاپیکو بزرگان سرخ‌پوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای فغدیر، شراز، تاپکیش و سرچشمه بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای انتخاب، فرابورس و بپاس بیشترین اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و کرمان پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

عرضه و تقاضای بورس

در معاملات شنبه، 81 نماد صف خرید داشتند و 33 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افزایش 64 درصدی به 391 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 133 درصد  رشد یافت و 301 میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات امروز

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 25 هزار و 789 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 15 هزار و 206 میلیارد تومان بود که 59 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز امروز با کاهش 12.2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 524 میلیارد تومان رسید.

امروز در میان صنایع، بیشترین ارزش معاملات متعلق به صنعت خودرو و ساخت قطعات با هزار و 18 میلیارد تومان بود و صنعت فلزات اساسی با 602 میلیارد تومان ارزش معامله در دومین جایگاه قرار گرفت.

پس از صنعت خودرو و فولاد؛ صنایع محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و استخراج کانه‌های فلزی در جایگاه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات روز قرار گرفتند.

در جدول تعداد معاملات امروز نیز خودرو با 18 هزار و 78 معامله در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین تعداد معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد انتخاب و دی نیز بیشترین تعداد معاملات بازار فرابورس را داشتند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۰۵_۱۳-۵۳-۱۳