به گزارش اکوایران، امروز یکشنبه چهاردهم اسفند در معاملات بورس تهران شاخص کل با افزایش تراز 7 هزار و 730 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 795 هزار و 944 واحد بالا آمد.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با رشد 4 هزار و 571 واحدی در رقم 537 هزار و 563 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 65.25 واحدی در سطح 22 هزار و 754 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن فرابورس 486.6 واحد رشد کرد و به رقم 94 هزار و 242 واحد رسیده است.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 346 نماد رشد قیمت داشتند و 312 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 53 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 47 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی از بازار ادامه دارد

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز پیاپی منفی بود و 116 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که به نسبت خروج پول حقیقی در دو روز معاملاتی اخیر کاهش را تجربه کرده، اما با وجود رشد تراز شاخص کل، همچنان ادامه داشته است.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 33.7 میلیارد تومان بود.

شپنا دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای بپاس، ومعادن، تاپیکو و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، ختوقا با ورود 62.3 میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و رمپنا و شیراز در رتبه‌های بعدی بودند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۰۵_۱۳-۴۷-۲۰

مقاومت شاخص‌سازان بازار سهام

امروز نمادهای بزرگ بازار که در روز‌های گذشته با خروج پول مواجه بودند؛ در برابر روند اصلاحی شاخص کل مقاومت کردند و با تاثیر مثبت موجب جلوگیری از ریزش شاخص شدند. کگل، رمپنا، وغدیر، خودرو و وبملت بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای فارس، فملی، فولاد و تاپیکو بزرگان سرخ‌پوش بازار بودند.

در  فرابورس نیز نمادهای فغدیر، شراز، تاپکیش و سرچشمه بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای انتخاب، فرابورس و بپاس بیشترین اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و کرمان پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش شدیدی به 25 هزار و 789 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 15 هزار و 206 میلیارد تومان بود که 59 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 12.2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 524 میلیارد تومان رسید.

image_141411