به گزارش اکوایران : ارزش معاملات خرد امروز در بازار بورس تهران با کاهش به رقم 6  هزار و 524 میلیارد تومان رسید و نماد های کگل و رمپنا جز تاثیرگذارن مثبت بازار امروز به حساب می آمدند .

گروه خودرویی با ارزش معاملاتی 252 میلیارد تومانی در رتبه یک برترین گروه های بازاری قرار گرفت و بعد از آن گروه های فلزات اساسی و شیمیایی در رتبه های بعدی جای گرفتند.

خبر های روز

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرد که حدود ۱۲۰ هزار نفر متقاضی خرید خودروهای وارداتی؛ در مرحله پیش‌ثبت‌نام شرکت کرده‌اند و بعد از استعلامات لازم، ثبت‌نام کنندگان قطعی مشخص می‌شوند. همچنین  برگزاری قرعه‌کشی خودروهای وارداتی ۱۶ اسفند ماه سال جاری انجام می‌شود.

اما امروز مجتمع صنعتی آرین پارس موتور 550 دستگاه لاماری ایما را در بورس کالا عرضه کرد. عرضه لاماری ایما 4 مرتبه در رنگ‌های مختلف مشکی، خاکستری، سفید و سبز انجام شد. این محصول با رنگ سفید به قیمت 1 میلیارد 920 میلیون تومان که 95 درصد بیشتر از قیمت پایه بود؛ مورد معامله قرار گرفت.

نماد خپارس هم پس از رفت و آمدهای زیاد بالاخره قرار است در روز 16 اسفند ماه در تابلو بازار زرد فرابورس ایران باز گشایی شود؛ اتفاقی که خیلی از نماد های دیگر بازار بورس تهران در انتظار آن هستند. نماد هایی همچون آکنتور که از 13 شهریور ماه سال 1395 همچنان متوقف است.

شاید به توان این گونه گفت که مهترین خبر روز جاری  انتشار اطلاعیه گشایش انبار میعانات گازی و نفت خام بود. پس از اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مبنی بر اینکه معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی، به‌زودی در بورس انرژی راه‌اندازی می‌شود؛ اطلاعیه پذیرش و گشایش انبار پارس جنوبی جهت گواهی سپرده میعانات گازی و نیز انبار خارک جهت گواهی سپرده نفت خام سنگین منتشر شد. تغییرات قیمتی در اوراق 0.01 دلاری ( 1 سنت ) است و بدونه دامنه نوسان مورد معامله قرار میگیرد. و همچنین واحد وزنی این اوراق گواهی به صورت بشکه ای و با دلار محاسبه می گردد. آنچه که در این اطلاعیه آماده است به این صورت است که معاملات این اوراق در بازار ثانویه به صورت حراج پیوسته خواهد بود.

خبر دیگر این که؛ مدیرعامل گروه سرمایه‌ گذاری غدیر از عرضه اولیه "وکغدیر" طی روزهای باقی مانده از سال 1401 خبرداد و اعلام کرد که با توجه به اقدامات انجام گرفته و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه اولیه شرکت صنایع و معادن غدیر در روزهای آتی با نماد «وکغدیر» در تابلوی اصلی بورس صورت خواهد گرفت.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

در بازار امروز همچون روز گذشته گروه خودرویی و بانکی مورد استقبال قرار گرفت. نماد خزامیا از این گروه به صف خرید نشست و خودرو نیز لیدر سنتی بازار تا صف خرید شدن مثبت شد. گروه قطعات خودرویی دیگر گروهی بود که با اوضاع و احوال خوبی همراه بودند.

در گروه بانکی نیز بانک های ملت ، صادرات ، تجارت ، و بانک دی در محدده های بیش از 3 درصد مثبت، نوسان داشتند. نماد شیراز هم پس از برگشت از افزایش سرمایه در روز جاری بازگشایی شد و با 10 درصد مثبت کار خود را آغاز کرد.

رشد شاخص در روز جاری و در نمودار لگاریتمی به سقف کانال شکسته شده خود واکنش مثبت نشان داد تا کورسوی امیدی از برگشت شاخص به اعداد و ارقام بالاتر، برای تکنیکالیست‌ها باشد. تحلیل‌گران بنیادی بازار سرمایه که کماکان اعتقاد به ارزنده بودن بازار دارند و در یک تایم بلندمدت تر شاخص بورس را روی اعداد و ارقام بالایی می بینند؛ نیز در این روز‌ها احتمال اصلاح کوتاه مدت را مدنظر قرار می‌دهند.

شاخص هم وزن هم برای چندمین روز متوالی در محدوده 540 هزار واحدی قرار دارد و تصمیم ندارد به این راحتی ها از این محدوده فاصله بگیرد.

کل

 

هم وزن