به گزارش اکوایران در حالی که انتظارات تورمی در بازار داخل همچنان افزایشی است، افزایش عرضه آهن‌اسفنجی و  خوش‌بینی نسبت به کاهش هزینه تولید محصولات فولادی زمینه عقبگرد بهای شمش و محصولات فولادی در رینگ داخل را ظرف هفته جاری منتهی به روز جمعه 25 فرورین 1402 را فراهم کرد.

سیگنال سقوط بهای آهن‌اسفنجی در بازار محصولات نهایی

کاهش اجباری تولید آهن‌اسفنجی ظرف نیمه دوم سال گذشته به دلیل کمبود گاز واحدهای احیا از صعود بهای شمش و محصولات فولادی در بازار داخل ظرف ماه‌های پایانی سال 1402 حمایت کرد. در این شرایط با پایان یافتن فصل سرما در کشور و افزایش عرضه آهن‌اسفنجی به بازار برای چندین هفته متوالی و وجود چشم‌اندازی روشن از استمرار این عرضه‌ها، آرامش به رینگ فروش این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران برگشت.

روز شنبه 19 فروردین برابر 98‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با نرخ پایه 10‌هزار و 400تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد و برای این محصول تقاضایی بالغ بر 142‌هزار تن در بازار به ثبت رسید. میزان تقاضا بالاتر از عرضه بود؛ اما خریداران حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از این عرضه نشدند. به این ترتیب در روز 19فروردین‌ برابر 76‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با میانگین نرخ 10‌هزار و 400تومان از رینگ صنعتی بورس‌کالا معامله شد. در حالی میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی از بازار فیزکی بورس کالای ایران در روز 19 فرودین 1402 برابر 10 هزار و 400 تومان بود که در زمان مشابه در سال 1401، این محصول با نرخ 10 هزار و 300 تومان معامله می‌شد. به این ترتیب بهای آهن‌اسفنجی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به نرخ سال قبل بازگشته است و این موضوع سیگنال موثری در جهت عقبگرد سایر محصولات زنجیره آهن و فولاد است.

شمش فولاد 7 درصد ارزان شد

در روز دوشنبه 21 فروردین نیز واحدهای فولادی حدود 190 هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 500 تا 17 هزار و 900 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. این در حالی بود که ظرف هفته قبل شمش فولادی با نرخی در بازه 17 هزار و 800 تومان تا 19 هزار و 860 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شده بود. افت بهای آهن‌اسفنجی در معاملات روز شنبه، باعث شد تا سیاست‌گذار نسبت به کاهش الزامی قیمت‌های پایه عرضه شمش فولاد اقدام کند.

کاهش قیمت پایه همزمان با افزایش قابل توجه حجم عرضه و جلوگیری از عرضه اعتباری باعث شد تا از میزان رقابت نوردکاران برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد کاسته شود. به این ترتیب برای حدود 190 هزار تن شمش فولاد عرضه شده در این بازار، تقاضایی در حدود 137 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 76 هزار و 600 تن شمش فولاد با میانگین نرخ 17 هزار و 850 تومان انجامید. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار در هفته قبل ظرف روز سه‌شنبه 15 فروردین برابر 19 هزار و 240 تومان بود. به این ترتیب در این بازه زمانی یک هفته‌ای میانگین بهای این محصول کاهشی 7.2 درصدی داشت.  

میانگین بهای فروش شمش فولاد در زمان مشابه در سال قبل در محدوده 14 هزار و 800 تومان نوسان داشت، به این تریتب اگرچه از نرخ این محصول نسبت به رکورد قیمتی ثبت شده در سال گذتشه به میزان قابل توجهی کاسته شده و همچننی شمش فولاد از ابتدای فروردین تا هفته جاری ارزان شده است، اما  در بازه سالانه 20 درصد بر ارزش این محصول افزوده شده است.