به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در معاملات روز‌های اخیر شاهد افت ارزش معاملات خرد تا سطح 4 هزار و 818 میلیارد تومان بوده است. افت ارزش معاملات خرد در هفته‌های اخیر یکی از سنگین‌ترین رکود‌های معاملاتی بازار سهام را رقم زده است. در این میان از اواسط هفته قبل خروج سرمایه حقیقی از بازار شدت گرفت که اوضاع بد سهامداران را از پیش بدتر کرد.

روند نسبت خالص جریان پول حقیقی به ارزش معاملات خرد روزانه نشان دهنده سهم خالص جریان پول حقیقی از معاملات خرد بازار است. این معیار به عنوان درصد تحرک کد‌های حقیقی و حقوقی از معاملات خرد سهامی نیز شناخته می‌شود.

بورس تهران از ابتدای سال 1402در روز شنبه 26 فروردین ماه بیشترین میزان این نسبت را با 13.4 درصد تجربه کرد. در آخرین روند صعودی شاخص کل نیز به دلیل شدت یافتن معاملات سهامی و رشد ارزش معاملات خرد تا نزدیک سطح 25 همت، سهم زیادی از تحرک کد‌های حقیقی و حقوقی در معاملات سهامی نداشتیم اما این نسبت همچنان مثبت و بالای 5 درصد بود.

یشسشیشسیسیش

با شروع ریزش شاخص کل و شدت یافتن خروج جریان پول حقیقی، نسبت فوق تا سطح منفی 31 درصد در روز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه پیش رفت که کمترین میزان تجربه شده از ابتدای سال است. پس از خروج هیجانات ریزش بازار سهام در اردیبهشت ماه، سهم جریان پول حقیقی از معاملات خرد سهامی کاهش یافت اما با از دست رفتن سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی پس از یک ماه رکود سنگین، از ابتدای هفته قبل شاهد رشد منفی این نسبت بودیم؛ تا حدی که شاخص کل فاصله اندکی با از دست دادن سطح 2 میلیون واحدی دارد.

ریزش آبشاری تحرک در بازار سهام/ بورس در قعر رکود

در مجموع 4 روز معاملاتی اخیر 25 هزار و 148 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد داشتیم که 4 هزار و 111 میلیارد تومان از این معاملات به سمت خروج از کد‌های حقیقی بوده است. این یعنی به طور متوسط 16.3 درصد از معاملات چهار روز اخیر فرار سهامداران حقیقی بوده است. ناگفته نماند که این نسبت برای روز سه‌شنبه هفته قبل با خروج هزار و 693 میلیارد تومان پول حقیقی در ارزش معاملات خرد 8 هزار و 50 میلیارد تومانی 21 درصد بوده است.