به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در سال‌های اخیر به دلیل وجود تورم سنگین، شاهد فاصله گرفتن ارزش‌های برآوردی با معیار‌های متفاوت، از یک دارایی یا شرکت است. در حال حاضر وبملت بالاترین ارزش دارایی‌ها را در بین نماد‌های بورسی دارد اما بیشترین ارزش روز بازاری به نماد فارس و بیشترین ارزش حقوق صاحبان سهام به نماد شستا تعلق دارد. این تفاوت نیز عمدتا به دلیل ضعف دقت ارزش اقلام ترازنامه‌ای شکل‌ گرفته است. تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها در فواصل زمانی که در تورم دو رقمی این سال‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد ارزش اقلام ترازنامه قابل اطمینان نیست و این مسئله بخش بزرگی از نسبت‌های مالی را نیز بلا استفاده کرده است.

photo_2023-07-15_20-07-07

ارزش بازاری چیست؟

ارزش بازاری به قیمت روز یک دارایی در بازار گفته می‌شود و می‌توان آن دارایی را در آن قیمت خرید و یا فروخت. برای محاسبه ارزش روز بازاری یک شرکت نیز قیمت معاملاتی سهام آن شرکت را در تعداد سهام شرکت ضرب می‌کنند تا ارزشی بازاری از مجموع سهم‌های شرکت به دست آید. برای محاسبه ارزش روز دارایی‌های یک شرکت نیز نیاز است تا قیمت معاملاتی تک تک دارایی‌های شرکت در آن روز محاسبه شود و در نهایت مجموعی از ارزش روز بازاری دارایی‌ها به دست آید.

آربیتراژ یعنی چه؟ فرصت آربیتراژی چیست؟

ارزش دفتری چیست؟

ارزش دفتری که در ادبیات فارسی با ارزش اسمی نیز شناخته می‌شود؛ به ارزش ثبت شده از دارایی در ترازنامه ارزش اسمی یا دفتری گفته می‌شود. البته ارزش اسمی معمولا برای حقوق مالکانه و ارزش دفتری هر سهم مطرح می‌شود. ارزش دفتری معمولا در ایران از بروزرسانی کمی برخوردار است و اختلاف زیادی با ارزش بازاری آن دارایی پیدا می‌کند تا با تجدید ارزیابی دارایی‌ بروزرسانی شود. ارزش دفتری کل دارایی‌های یک شرکت از کسر استهلاک انباشته شده از هزینه دارایی به دست می‌آید.

ارزش ذاتی چیست؟

محاسبه ارزش ذاتی از پیچیدگی بیشتری به نسبت ارزش دفتری و بازاری برخوردار است. زیرا در محاسبات ارزش ذاتی باید ارزشی واقعی از تمام جنبه‌های یک دارایی و یا شرکت به دست آورد. این جنبه‌ها تمام عوامل مشهود و نامشهود اثرگذار بر ارزش را در بر می‌گیرد. ارزش ذاتی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بیشترین آگاهی را از موقعیت سرمایه‌گذاری خود به دست آورند که گاهی ممکن است با ارزش بازاری برابر باشد و یا تفاوتی میان آن‌ها وجود داشته باشد. در اقتصاد کشور ما با توجه به ضعف پیش بینی پذیری محیط اقتصادی، محاسبات ارزش ذاتی مشکل است و از دقت بالایی نیز برخوردار نیست.