به گزارش اکوایران؛ بازار سهام در سال 1402 روند صعودی اسفند ماه اخیر را در پیش گرفته است. با این اوصاف در این چند روزه گاهاً شاخص کل هم‌وزن بورس تهران به واسطه ورود پول حقیقی به صنایع سبک بازار با رشد تراز بیشتری به نسبت شاخص کل بورس همراه است.

در این میان با توجه به ارزش بازاری شرکت‌های بورسی در تاریخ 20 فروردین ماه، سعی داریم تا با تبیین 15 شرکت بزرگ بورس تهران، اثرگذارترین نماد‌های بورسی را بر شاخص کل معرفی کنیم.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیش از  671 هزار میلیارد تومان ارزش بازاری در روز 20 فروردین ماه 1402، بزرگترین شرکت بازار سهام کشور به شمار می‌رود. سهام این شرکت در دسته شرکت‌های محصولات شیمیایی با نماد فارس شناخته می‌شود. بعد از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران که با نماد‌های فولاد و فملی در صنعت فلزات اساسی شناخته می‌شوند به ترتیب با ارزش بازاری 516 هزار میلیارد تومان و 496.2 هزار میلیارد تومان در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

IMG_20230411_200908_661

شرکت‌ سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که با نماد شستا در صنعت سرمایه‌گذاری‌ها شناخته می‌شود نیز با 230.7 هزار میلیارد تومان، چهارمین نماد بزرگ بازار سهام ایران به شمار می‌رود. نماد‌های کگل ، تاپیکو ، شپنا ، کچاد ، وغدیر و میدکو نیز به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند و جمع ۱۰ نماد بزرگ بازار سهام را تشکیل می‌دهند.

سبقت ایران خودرو از سایپا

نمادهای پارس ، مارون ، بپاس ، جم و وپاسار نیز 5 نماد بعدی از این نظر هستند. نماد های کگل ، شپنا ، بپاس و وپاسار را می‌توان بزرگترین نماد‌های صنعتشان در نظر گرفت که نماینده‌ای از آن صنعت در میان 15 شرکت بزرگ بورس تهران هستند.