به گزارش اکوایران، امروز باز هم نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد و رکورد 7 روز پیاپی را ثبت کرد. با این حال شاخص کل بورس بیش از 8 هزار واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 343 هزار واحد رسید.

بورس

صعود پس از 4 روز

امروز در ابتدای معاملات شاخص کل صعود کرد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 6 هزار واحد رشد کرد. شاخص کل بورس در پایان معاملات با رشد 8 هزار و 486 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 343 هزار و 252 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز با اینکه در نیم ساعت ابتدایی روند نزولی داشت پس از آن صعود کرد و در نهایت با رشد 430 واحدی در سطح 363 هزار و 347 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 74 واحد رشد کرد و در سطح 19 هزار و 209 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 247 نماد رشد قیمت داشتند که 175 نماد بورسی و 72 نماد فرابورسی بودند. همچنین 233 نماد کاهش قیمت داشتند که 163 نماد بورسی و 70 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 48 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «شبندر» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و «کگل»، «تیپیکو» و «وتجارت» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «شگویا» و «غصینو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وهور»، «سمگا» و «مارون» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شبندر صدرنشین است و شستا و بوعلی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای وکبهمن، توسن و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

خروج پول حقیقی

امروز برای هفتمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 155 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 41 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) و غصینو (شرکت صنعتی مینو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

رکود معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 13 درصدی به رقم 4 هزار و 59 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 524 میلیارد تومان بود که 13 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 836 میلیارد تومان رسید که پائین‌ترین رقم در 124 روز کاری گذشته از 5 خرداد 1400 تاکنون است.

روز یکشنبه ارزش معاملات خرد 70 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

کاهش مازاد عرضه در بازار

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 51 درصد کاهش یافت و 167 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 243 درصد رشد کرد و در رقم 110 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) با صف‌ خرید 22 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کالا، نمادهای فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 50 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 94 میلیارد تومان بود.

پس از شبندر، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد بپاس و بورس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز حق تقدم سهام فاراک (شرکت ماشین سازی اراک) با تعداد 205 میلیون سهم در صدر قرار گرفته است. پس از فاراکح، شبندر در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. خگستر و فاذر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس