به گزارش اکوایران، بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا در هفته منتهی به ۱۱ خرداد را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.

ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله ۷ هزار و ۷۱۵ تن مس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول، سولفور مولیبدن، اکسید مولیبدن و کنسانتره فلزات گران‌بها به ارزش ۳ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش ۱۱۵ هزار و ۵۶۰ تن مس آهن اسفنجی، تختال، شمش بلوم و آرگون به ارزش ۲ هزار و ۱۲ میلیارد تومان، دوم شد.

معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) فروش ۱۸۹ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۹۷۱ میلیارد تومان، سوم شد. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ثبت معامله ۱۶۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش ۶۳۱ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با فروش ۱۸ هزار و ۲۲۰ تن ورق سرد، ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و آرگون به ارزش ۹۰۵ میلیارد تومان پنجم شد. فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) با ثبت معامله ۴۰ هزار تن تختال به ارزش یک ۹۰۰ میلیارد تومان، ششم شد.

پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش ۴۳ هزار و ۳۵۰ تن لوب کات سبک و وکیوم باتوم به ارزش ۸۰۷ میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد. صنایع تولیدی دنیای مس کاشان با ثبت معامله یک هزار و ۳۷۵تن مس مفتول به ارزش ۷۶۶ میلیارد تومان هشتم شد.

پالایش نفت بندرعباس (شبندر) ۴۹ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و گوگرد گرانوله به ارزش ۷۲۴ میلیارد تومان فروخت نهم شد. پتروشیمی تندگویان (شگویا) با فروش ۱۲ هزار و ۷۱۴ تن دپلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر با گریدهای مختلف و ثبت ارزش ۶۴۱ میلیارد تومان دهم شد.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران با صدور ۱۴ اطلاعیه جداگانه از پذیرش‌های جدید برای عرضه در بازار اصلی و فرعی خبر داد. به این ترتیب شمش فولادی، شمش آلومینیوم، آمونیاک، قیر، گوگرد، ورق گرم فولادی و میلگرد فولادی ۸ شرکت در بازار اصلی پذیرش شد. همچنین پودر آب پنیر، بدنه ضایعاتی خودرو، ضایعات بدنه‌ای خودرو، چرخ خودرو ضایعاتی و ضایعات فولادی متعلق به ۲ شرکت در بازار فرعی پذیرش شد.

بورس کالا سازوکاری برای جلوگیری از دلالی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس نیز گفت، مکانیسم بورس کالا، بزرگترین خدمت را به توسعه‌ بخش‌های مختلف صنعتی کشور کرده است؛ چراکه سود حاصل از تولید و فروش کالاها در بورس به صورت مستقیم در طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد زیرساخت ها تزریق شده است. از اوایل دهه ۸۰، بورس کالا در کشور با عرضه محصولات فلزی و فولاد آغاز به کار کرد که نتیجه آن، حذف دلالی و واسطه‌گری‌ها در بازار و رشد و توسعه صنایع بوده است. سودهای دریافتی از عرضه کالاها در بورس کالا باعث توسعه طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌ها شده و در این زمینه، مقایسه شرایط تولیدی قبل و بعد از تأسیس بورس کالا به وضوح مشخص است.

وی افزود، فرض کنید کالاهای مختلف صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی سال‌های گذشته در بورس کالا عرضه نمی‌شد، حاصل آن رسیدن سود به دلالان و واسطه‌گران در نبود شفافیت بود و دیگر سودی عاید واحدهای تولیدی نمی‌شد که توسعه‌ای رخ دهد. تولیدکنندگان نباید هراسی از عرضه شفاف محصولات خود در بورس کالا داشته باشند و همچنین باید همه واحدها را تشویق به این اقدام مهم کرد تا زمینه ورود همه کالاها به بورس کالا و مشخص شدن همه فرایندهای معاملاتی فراهم شود.