به گزارش اکوایران، در هفته جاری روند معاملات بازار سرمایه همچون هفته‌های گذشته منفی ادامه یافت. صف‌های فروش در برخی از روزهای هفته نه تنها سنگین بود که رکورد زد و پای خروج پول علاوه بر معاملات خرد به صندوق‌های با درآمد ثابت هم باز شد.

صندوق‌های طلا این هفته هم همچنان پراستقبال بودند و با اینکه برخی از کارشناسان نسبت به ریزش قریب‌الوقوع آنها هشدار می‌دهند اما ورود پول به طلایی‌ها همچنان ادامه دارد.

سه‌شنبه یکم آبان ماه لایحه بودجه ۱۴۰۴ تقدیم مجلس شد، بودجه‌ای که بسیاری آن را انبساطی ارزیابی کرده و معتقدند اگر بورس زیر فشارهای متعدد داخلی و خارجی نبود تحت تاثیر جو روانی مثبت ایجاد شده از این محل رشد می‌کرد. 

در طرف دیگر ماجرا تکلیف نهایی تنش‌های میان ایران و اسرائیل هنوز مشخص نیست و بورس در سایه این آتش زیر خاکستر همچنان آب می‌شود. ماجرا در سمت متغیرهای بنیادین نیز زیاد به نفع بازار نیست و همه اینها در کنار افزایش احتمال روزافزون پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا سرمایه‌های ترسو را به سمت بازاهای جذاب موازی سوق داده است، حباب سکه هر روز بزرگتر می‌شود و دلار که مدتی متعادل بود مجددا روند صعودی خود را از سر گرفته است.

با این وضعیت دلار نیما که در حال کاهش فاصله تدریجی خود با دلار بازار آزاد بود مجدد عقب افتاده و این فاصله رانت‌زا مجددا در حال افزایش است. در نهایت نیز نرخ بهره به عنوان یکی از متهمان اصلی وضعیت این روزهای بورس همچنان روند افزایشی دارد.

با این همه کار برای بورسی که شاخص کل آن به تازگی ابرکانال دومیلیون واحد را از دست داده آسان نیست، کارشناسان می‌گویند بازار این روزها تنها و تنها به حمایت مالی و تزریق نقدینگی نیاز دارد، صف‌های فروش باید جمع شود و دولت نشان دهد که در چنین وضعیتی می‌تواند در کوتاه‌مدت کضعیت بازار را سامان ببخشد. در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد سایر راه‌حل‌ها پاسخ سریعی به ریزش‌های شاخص‌ها بدهد و و در نتیجه حتی پس گرفتن ابرکانال 2 میلیون واحد نیز کار سختی است و تغییر روند هم بسیار دور به نظر می‌رسد.