به گزارش اکوایران، بورس تهران در هفته گذشته شاهد افت شاخص کل و هم‌وزن بود و حتی سطح حمایتی حساس 2 میلیون واحدی شاخص کل نیز از دست رفت. در هفته قبل شاهد خروج متداوم پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی و ورود جریان پول حقیقی به صندوق‌های با پشتوانه طلا بودیم. در هفته قبل 908 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و هزار و 337 میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی خارج شد و شاهد ورود 2 هزار و 849 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی به صندوق‌های با پشتوانه طلا بودیم. افزایش ریسک سیستماتیک بورس تهران اصلی‌ترین چالش چند ماهه اخیر بورس تهران به شمار می‌رود.

بازار سهام روز چهارشنبه شاهد نوسان نزولی قیمت سهم‌های شاخص‌ساز بود. ارزش معاملات خرد 22 درصد کاهش داشت و شاهد خروج سرمایه حقیقی از موقعیت‌های سهامی و ورود پول حقیقی به موقعیت‌های درآمدثابت و با پشتوانه طلا بودیم. روز چهارشنبه سهم رنگ سبز از نقشه معاملات بازار سهام به نسبت روز سه‌شنبه کاهش داشت و تنها 6 درصد بود.

روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام کاهش 67 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 4 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 43 میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های فروش در سطح هزار و 819 میلیارد تومان قرار گرفت. روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 18.3 میلیون تومان روز سه‌شنبه تا 15 میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش داشت و از 40.7 میلیون تومان روز سه‌شنبه به 37.6 میلیون تومان رسید. با این اوصاف همچنان شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

خطر ورشکستگی برای صندوق‌های اهرمی ؟

در بین صنایع بورسی نیز صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 81.4 میلیارد تومان بیشترین خروج جریان پول حقیقی را داشت و صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز با 55.4 میلیارد تومان در رتبه دوم ایستاد و صنعت فلزات اساسی با 40.9 میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی سومین صنعت با بیشترین خروج جریان پول حقیقی بود. در حال حاضر صورت‌های مالی شش ماهه شرکت‌های بورسی نیز چنگی به دل سرمایه‌گذاران نزده که در معاملات روز چهارشنبه مشهود بود. با این اوصاف تنها امید این روز‌های بورس تهران به تأثیر مثبت میان مدت افزایش قیمت دلار بر ارزش سهم‌های دلاری شاخص‌ساز است.

برای دیدن روند 30 روزه اخیر معاملات بازار سرمایه از چهارشنبه 2 آبان‌ماه ورق بزنید.