به گزارش اکو ایران؛ بعد از گذشت یک ماه از شروع سال زراعی 1401-1402 الگوی کشت محصولات کشاورزی توسط وزارت جهادکشاورزی رونمایی شد و از سوی وزیر این وزارتخانه به استان‌ها ابلاغ شد. براساس این ابلاغیه مقرر شد، از بین 133 محصول کشاورزی بر روی 15 محصول بیش از همه تمرکز صورت بگیرد. این 15 محصول همان 33 درصد اقلامی است که براساس گزارش مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در سبد تولیدات کشاورزان قرار دارد. البته باتوجه به تاخیر وزارت جهادکشاورزی در ابلاغ این طرح پیش‌بینی می‌شود، اثر قابل توجهی بر کشت جاری نگذارد. این طرح قرار بود، پیش از سال زراعی ابلاغ شود تا بتواند به کشاورزان توصیه کند که چه محصولی را در کجا و به چه میزان بکارند. پیش‌بینی هم شده بود، با این سیاست تحول بزرگی در تولیدات کشاورزی کشور رخ دهد. اما بعید است اثر آن را بزودی دید. زیرا گروهی از کشاورزان کشت را آغاز کردند. برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود، اثر این طرح حداقل در تولید پاییزه چندان قابل توجه نباشد. درضمن هیچ ضمانت اجرایی برای کشت این محصولات وجود ندارد. البته وزرات جهادکشاورزی امتیازهایی را برای کشاورزان در نظر گرفته است. اما مسئله این است که آیا وعده‌های دولت اجرایی می‌شود، یا نه؟

براساس آنچه محمد قربانی، معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ‌در مراسم رونمایی این طرح اعلام کرده است؛ یارانه نهاده‌ها، تسهیلات، کمک‌های فنی و اعتباری و اعتبارات آب و خاک، بیمه کشاورزی به سمت الگوی کشت هدایت خواهد شد که مشوقی برای اجرای این طرح باشد. درضمن هر کشاورزی که محصولات توصیه شده در الگوی کشت را بکارند از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

او افزود: بخشودگی آب بها تا 50 درصد برای کشاورزانی که محصول توصیه شده را بکارند  و 50 درصد دیگر  به ازای بهره‌وری مورد تایید وزارت نیرو قرار گرفت. 

به گفته قربانی قرار است، در تبصره 14 عدد مناسبی نیز برای عملیاتی کردن الگوی کشت در نظر گرفته شود و همچنین قرار است، کمیسیون کشاورزی در این زمینه همکاری کند.

ادعای رشد تولید در دیمزارها

 سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی مدعی است با اجرای الگوی کشت توسط کشاورزان، تنها در دیمزارهای کشور به میزان تولیدات کشاورزی 4.5 میلیون تن اضافه شود و تولیدات محصولات کشاورزی 11 درصد رشد کند. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، با اجرای این طرح بهره وری آب 18 درصد اضافه می‌شود و مصرف آب 6 درصد کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری فارس به نقل از ساداتی‌نژاد نوشت، با این طرح شاهد کاهش 6 درصدی آب معادل 3 میلیارد مترمکعب آب خواهیم بود. درضمن سطح زیر کشت در اراضی آبی نیم درصد کاهش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه ‌ اجرای این طرح فرا قوه‌ای و کار دولت است؛  شرط موفقیت آن را تامین نیاز 30 هزار میلیارد تومان خواند. بدین ترتیب وزیر برای عدم اجرای این طرح، راه فراری برای وزارتخانه مطبوعش ترسیم کرد.

محصولات زراعی در صدر

براساس اظهارات مقامات وزارت جهادکشاوزی در سال جاری این طرح در بخش زراعت و در سال آینده در بخش‌های باغبانی و دیگر بخش‌های کشاورزی اجرا می‌شود.  ‌علیرضا مهاجر معاون زراعت با اشاره به کشت 12 میلیون هکتاری محصول زراعی در کشور گفت:  70 درصد تولیدات کشاورزی در بخش زراعت است و ما با اجرای تناوب در کشت به دنبال توسعه برخی محصولات در پاییز و زمستان هستیم.