به گزارش اکوایران، در شهریورماه سال جاری لایحه «معافیت واردات مواد اولیه دارو، شیر خشک و تجهیزات پزشکی از مالیات بر ارزش افزوده» در قالب دو فوریت به صحن مجلس رفت و آن زمان نمایندگان با یک فوریت آن موافقت کردند.

براساس این لایحه کلیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو و شیرخشک و قطعات یدکی ساخت و تجهیزات مصرفی پزشکی و توانبخشی که فاقد مشابه تولید داخل هستند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند. رویدادی که پیش‌بینی می‌شود اثر مثبت بر کاهش قیمت این اقلام بگذارد. البته اینکه چه محصولاتی مشابه ساخت داخل هستند و یا نیستند به عهده وزارتخانه‌های صمت و بهداشت است. آنها نیز لیست خود را همان زمان به کمیسیون اقتصادی مجلس داده بودند. اما کمیسیون تغییراتی در لیست ایجاد کرد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت، این تغییر منوط بر اینکه مواد وارد شده در سامانه رهگیری و کنترل اصالت که در بند (پ) ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه تصریح شده، درج شوند و در صورتی که این اتفاق نیفتد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در تبصره ۲ این لایحه ضرورت واردات این مواد در مقاطع زمانی مختلف نیز به این صورت مشخص شده که از این نظر باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارتخانه‌های بهداشت و صمت مورد بررسی قرار گرفته و متناسب به آن اجازه واردات داده می‌شود و در صورتی که مازاد بر نیاز تشخیص داده شود و مشابه تولید داخلی داشته باشد، ولی نیاز به واردات آن باشد، واردات آن با نرخ حداقلی ۲ درصدی اتفاق می‌افتد.

او امروز یکشنبه 20 آذر ماه 1401 در صحن مجلس، پس از قرائت کلیات لایحه یک فوریتی «معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده» به این نکات اشاره کرد. در نهایت نیز با رای  160 نماینده این لایحه تصویب شد.

در متن این لایحه آمده است: «از سال ۱۴۰۱ مواد اولیه دارویی، مواد اولیه شیرخشک اطفال، مواد اولیه و قطعات ساخت و یدکی تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی و تجهیزات پزشکی با دوام (دستگاه‌ها) که فاقد مشابه تولید داخل باشند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مبادی گمرکی معاف می‌باشند.» تبصره این ماده نیز تاکید می‌کند، در صورتی که موارد مذکور تولید مشابه داخلی داشته باشد، اگر واردات آن به دلیل تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی(مصوب ۱۳۹۸) مشمول مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 2 درصد در مبادی گمرکی است.

پس از تصویب این لایحه مقرر شد، جزئیات این لایحه در جلسات آتی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.