به گزارش اکوایران، حدود 4 ماه قبل بود که دولت عوارض صادراتی پیاز را در راستای افزایش صادرات کاهش داد. با رشد صادرات بازار داخل با کمبود مواجه شد و قمیت پیاز به تدریج رشد کرد. به طوری که در نیمه نخست بهمن ماه قیمت پیاز به 40 هزار تومان  رسید. برهمین اساس این وزراتخانه مجددا عوارض صادرات پیاز را افزایش داد. 

همان زمان محرم سلطانی مدیرکل دفتر توسعه صادرات جهادکشاروزی در گفتگو با اکوایران اعلام کرد: وزارت جهادکشاروزی در راستای مدیریت صادرات تعرفه 50 درصدی پیاز را به 100 درصد افزایش داد.

او تاکید کرد: از این پس عوارض صاراتی پیاز برمبنای  100 درصد ارزش پایه صادراتی محاسبه خواهد شد.

این سیاست منجر شد، پس از دو هفته قیمت پیاز  به تدریج کاهش یافت، اما هنوز به قیمت قبل از اوج گیری خود نرسیده است. برهمین اساس وزارت جهادکشاورزی مجددا عوارض پیاز صادراتی را افزایش داد. شاهپور علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خبر افزایش  ۱۸۰ درصدی تعرفه پیاز را داده است. او دلیل این موضوع را  جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده اعلام کرد.

علی مقدم با اشاره به اینکه در تولید پیاز با مشکلی نداریم، گفت: به دلیل تقاضای بسیار بالا در کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس و همچنین تفاوت قیمت و تفاوت ارز این محصول به این کشورها قاچاق می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم با وضع تعرفه 180 درصدی، بازار پیاز تنظیم شود و به ثبات برسد.