به گزارش اکوایران؛ سال گذشته و براساس مصوبه شورای هماهنگی سران قوا، مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی «کالا‌های اساسی، ملزومات پزشکی، شیرخشک و ... » به  یک درصد کاهش پیدا کرد؛ اقدامی که به منظور کنترل قیمت این کالاها در بازار صورت گرفت و براساس آن دو وزارتخانه جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت ملزم به ارائه فهرست این اقلام برای تصویب به شورای هماهنگی سران قوا شدند. در سال جاری نیز براساس قانون باید فهرست اقلام مذکور برای تصویب ارائه می شد، اما هنوز خبری از این فهرست نیست.

بلاتکلیفی وضعیت فهرست کالای اساسی موجب شد تا امروز وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار همکاری فوری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای تعیین تکلیف فهرست کالاهای اساسی، دارو ، واکسن، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، مواد اولیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی معدنی و کشاورزی شد.

 در این نامه آمده « براساس احکام قانون بودجه سال 1402 کالاهای اساسی، دارو و... مشمول کاهش حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد و مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به 1 درصد می‌شوند اما در حال حاضر فهرست این کالاها مشخص نشده و این مسئله ممکن است باعث بروز مشکل در رویه واردات شود». 

با توجه به نامه‌نگاری صورت گرفته این پرسش مطرح می شود که در حال حاضر ترخیص اقلام ذکر شده چگونه صورت می گیرد؟ در این خصوص علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در گفت و گو با «اکوایران» می گوید: سال گذشته براساس مصوبه شورای هماهنگی سران قوا مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی کالا‌های اساسی، ملزومات پزشکی، شیرخشک و ... به یک درصد کاهش پیدا کرد، این اقدام به منظور کنترل قیمت در بازار صورت گرفت و برای سال جاری نیز لازمه اجرای این مصوبه اعلام فهرست کالا به گمرکات است. اما هنوز دو وزارتخانه جهادکشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص اقدامی صورت نداده‌اند و با این شرایط امکان ترخیص این اقلام با مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی یک درصد امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در خصوص اینکه با توجه به عدم ارائه فهرست از سوی دو وزارتخانه در حال حاضر وضعیت ترخیص این اقلام چگونه است می گوید: ترخیص این کالاها ممنوع نیست، اما با توجه به نامشخص بودن فهرست کالای مشمول عوارض و مالیات یک درصد واردکنندگان تمایلی برای ترخیص از خود نشان نمی دهند.

با توجه به عدم تمایل واردکنندگان برای ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات به دلیل اینکه با مالیات بر ارزش 9 درصد و حقوق گمرکی 4 درصد مقرون بصرفه نیست می توان گفت در حال حاضر گمرکات با داستان تکراری رسوب این کالاها روبرو هستند. 

به گفته وکیلی، براساس قانون بودجه دو وزارتخانه صمت و جهادکشاورزی باید فهرست کالای اساسی را به سازمان برنامه بودجه اعلام کنند و این سازمان هم فهرست اعلامی را برای بررسی و نهایی شدن به هیات وزیران ارائه دهد تا در نهایت لیست نهایی برای اجرایی شدن به گمرکات ابلاغ شود، اما این اقدام در سال جاری هنوز صورت نگرفته است.

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در خصوص اینکه وزارت جهادکشاورزی چندی پیش فهرستی در این خصوص اعلام کرده بود، آیا این فهرست قابلیت اجرایی شدن دارد عنوان کرد: فهرست اعلامی تا زمانی که به تصویب هیات وزیران نرسد قابلیت اجرایی شدن ندارد.

وکیلی در ادامه به این نکته نیز اشاره می کند که وزارت صمت فهرست کالای مشمول مواد اولیه را ارائه کرده، اما مشکل فهرست «کالای اساسی، ملزومات پزشکی و شیرخشک» است که هنوز به گمرکات نرسیده است.

با توجه به نامشخص بودن وضعیت فهرست کالای اساسی در حالی حاضر این نگرانی وجود دارد که در طول هفته‌های آینده بازار با کمبود و گرانی این اقلام مواجه شود.