به گزارش اکوایران؛‌ بررسی روند مناسبات تجاری ایران و کنیا نشان می‌دهد در سال‌های اخیر  مبادلات این دو کشور در سطح قابل توجهی قرار نداشته، بطوریکه روند تجارت ایران و کنیا در سال 1401 نسبت به 1400 کاهش نسبی داشته است. براساس آمار گمرک، مجموع تجارت بین ایران و کنیا در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ افت ۱۶ درصدی از نظر دلاری و کاهش ۳۷ درصدی از حیث وزنی و کاهش چهار درصدی از نظر ارزش ریالی داشته است. براساس داده‌های گمرک ایران عمدتا فرآورده‌های نفتی به این کشور صادر می‌کند و در مقابل آن چای و قهوه از کنیا وارد می‌کند.

علاوه بر گسترش روابط تجاری، در این سفر دو طرف همچنین به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و معرفی ظرفیت‌های متنوع ایران و کنیا در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، تجهیزات پزشکی، صنایع و مصالح ساختمانی و پتروشیمی‌برای توسعه همکاری پرداختند. علاوه بر موارد مذکور توسعه و ایجاد خط کشتیرانی میان بنادر ایران نیز بررسی شد.

کنیااااا

حجم تجاری دو کشور در 1401

با توجه به مذاکرات و هدف‌گذاری صورت گرفته این پرسش مطرح می‌شود که حجم مناسبات تجاری این دو کشور در سال 1401 چگونه بوده است؟ براساس داده‌های گمرک ارزش تجارت ایران و کنیا سال گذشته کمی بیش از 70 میلیون دلار بوده و به لحاظ وزنی نیز مبادلات دو کشور به 127 هزار تن رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افت ۱۶ درصدی از نظر دلاری و کاهش ۳۷ درصدی از حیث وزنی داشته است.

با توجه به آمار گمرک در سال 1401 ایران به کنیا 123 هزار و 446 تن کالا به ارزش 53 میلیون و 203 هزار دلار صادر کرده است. اما وارات ایران از این کشور چه رقمی را شامل می‌شود؟ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی کنیا 17 میلیون و 277 هزار دلار کالا به ارزش 3 هزار و 699 تن به ایران صادر کرده است. با توجه به داده‌های اعلام شده می توان گفت تراز تجاری دو کشور در سال 1401 برابر با 35 میلیون و 900 هزار دلار بوده است.