به گزارش اکوایران؛ وضعیت اینترنت در ایران همیشه یکی از دغدغه‌های مردم و به خصوص کسب‌وکارهای آنلاین بوده است.

در آخرین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی، ابراهیم رئیسی کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات را مامور کرد تا گلایه‌های مردم درباره کندی اینترنت را بررسی و حداکثر تا یک‌ ماه آینده نتیجه بررسی و راهکارهای رفع دغدغه‌های مردم را ارائه کنند.

در حالی رئیس دولت سیزدهم دستور رسیدگی به کندی اینترنت را صادر کرده است که امروز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نمایشگاه الکامپ و در جمع خبرنگاران اظهار کرده که شرایط اینترنت رو به بهبود است. سرعت‌هایی که اکنون در حال فراهم کردن برای مردم هستیم، سرعت‌های چند صد مگابیت برثانیه است.

آنطور که وزیر ارتباطات گفته، حدود 15 سال است که در حوزه اینترنت ثابت سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و از این جهت در توسعه این بخش عقب مانده‌ایم و طبق آمار سایت‌های سنجش سرعت اینترنت بین 190 کشور همیشه جزو کشورهای 140 تا 150 قرار داشته‌ایم. 

براساس اظهارات زارع‌پور، در سرعت اینترنت نسبت به گذشته هیچوقت عقب‌گرد نداشتیم اما نسبت به آنچه که باید باشیم عقب هستیم و شبانه‌روز تلاش می‌کنیم تا بتوانیم سرعتی که شایسته مردم است را فراهم کنیم.

به گفته وزیر ارتباطات، شرکت‌های مختلفی در حوزه پروژه فیبرنوری و نسل پنجم اینترنت فعالیت می‌کنند تا دسترسی به سرعت‌های بالا را برای مردم فراهم کند.

زارع‌پور گفته که آنچه مردم از آن گلایه دارند محدودیت‌هایی است که روی برخی پلتفرم‌ها اعمال شده است، هر پلتفرمی که قوانین کشور را بپذیرد، قدمش روی چشم ما است و می‌تواند فعالیت کند. اما برخی این مسئله را نپذیرفتند. این در حالی است که در تمام دنیا برای فضای مجازی خود اهمیت قائل هستند و پلتفرم‌ها موظف به رعایت قوانین آن‌ها هستند.

وزیر ارتباطات اظهار کرده که درباره رفع فیلتر گوگل‌‍پلی، نظر تخصصی ما این است که رفع فیلتر شود و این مسئله را در کارگروه مصادیق مجرمانه پیگیری خواهیم کرد.

اظهارات وزیر ارتباطات در حالی مطرح می‌شود که تنها دو روز از دستور ابراهیم رئیسی برای بررسی کندی اینترنت توسط مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات می‌گذرد. 

از سوی دیگر، طبق گزارشی که امروز از دیتاسنترهای ایران منتشر شد، اختلال بالا در سرویس گوگل در ایران مشاهده می‌شود. 

اختلال

براساس گزارش رادار آروان، بررسی تاریخچه رادار نشان‌می‌دهد که در هفته اخیر سطح بالایی از اختلال در اینترنت وجود داشته که به شکل نسبی نیز سطح انتقاد و اعتراض‌ها نسبت به وضعیت اینترنت در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر هم افزایش داشته است.

باتوجه به دستور رئیس جمهور برای بررسی کندی اینترنت و گزارش داده‌های دیتاسنترهای ایران، گویا وزیر ارتباطات که گفته «شرایط اینترنت رو به بهبود است» از وضعیت اینترنت ایران خبر ندارد.