به گزارش اکوایران؛  براساس داده‌های رسمی وزارت جهادکشاورزی، در سال جاری سطح زیر کشت گندم آبی ۲میلیون هکتار و گندم دیم ۴ میلیون هکتار است. طبق پیش بینی محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در اوایل فروردین 1403 هم  امسال تولید گندم به  ۱۳.۵ میلیون تن خواهد رسید. بدین ترتیب دولت  ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم را به صورت تضمینی از کشاورزان می‌خرد.

البته  اواخر سال گذشته مقامات دولتی پیش‌بینی می‌کردند، در 1403، ایران 12.5 میلیون تن گندم تولید کند. تحلیلگران هم پیش‌بینی می‌کردند، میزان تولید کمتر از این ارقام باشد و  ایران نیازمند وارات 8 میلیون تن گندم باشد.

اما ظاهرا شرایط آب و هوایی مناسب‌تر شده  و احتمال رشد تولید کماکان بالاست. اخیرا دوباره وزارت جهاد کشاورزی از برآورد تولید  ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری و حداقل خرید  ۱۰.۵ میلیون تن گندم سخن به میان آورده است.

یعنی 100 هزار تن بیشتر از سال زراعی گذشته دولت گندم خریداری خواهد کرد. سال گذشته دولت 10 میلیون و 400 گندم از کشاوران داخلی خرید. نیاز سالانه کشور به گندم به گفته سهراب سهرابی، مجری طرح گندم ۱۲ میلیون تن است.

آغاز برداشت گندم

طبق اعلام جهادکشاورزی، برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم از روزهای هفتم، هشتم و نهم فروردین در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. گذشته از این برداشت گندم در استان‌هایی مانند بوشهر، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت آن در کشور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

توصیه به گندمکاران

کشور سالانه نیاز به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین دارد؛ این درحالی که به گفته کریم ذوالفقاری رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار کمباین است. اخیرا هم مجری طرح گندم جهادکشاورزی اعلام کرد، بیش از 21 هزار کمباین آماده ارائه خدمات به کشاورزان است. او به گندمکاران توصیه کرد که  در برداشت محصول از کمباین‌هایی که معاینه فنی دارند و ریزش کمتری دارند، استفاده کنند. درضمن محصولات را شامگاه برداشت نکنند.

 او پیش‌تر هم از کشاورزان  خواسته بود، با توجه به ادامه بارش‌ها و افزایش بیماری‌ها و آفات گندم مانند زنگ زرد و سفیدک پودری، به مراکز خدمات کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و طبق دستورالعمل‌ها مبارزه را انجام دهند.

سهرابی گفته بود، آبیاری مزارع در اراضی آبی نیز بر اساس دستورالعمل‌ها و در زمان‌های متناسب با افزایش دما و خشکی انجام شود.

اخبرا هم به نقل مهر او سهرابی گفت: مدیریت تغذیه گیاهی در مرحله داشت به ویژه در مناطق معتدل و اقلیم‌های سرد کشور مهم است و عملیات مصرف کودهای پتاسه و سولفات آمونیوم و ریزمغذی‌ها باید اجرا شود.

او  ادامه داد: کشاورزان با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در بلندمدت به هیچ وجه پس از برداشت محصول گندم، بقایای گیاهی را آتش نزنند و با مشورت کارشناسان و محققان در اراضی آبی اقدام به کشت مستقیم در بقایای گیاهی کنند.