به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در دو ماهه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۲۲ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ وزن ۲۶ درصد و از حیث ارزش ۱۷ افزایش نشان می‌دهد.

بررسی داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد بیشترین افزایش در ارزشی در بین واردات کالاهای اساسی در این مدت مربوط به واردات «گوشت قرمز سبک گرم»، «کنجاله سویا» و «شکر»، «گوشت سرد سنگین» و «کود شیمایی» و بیشترین کاهش در ارزش مربوط به «گندم»، «جو»، «روغن‌های خوراکی»، «برنج» و «انواع بذر» اختصاص داشته است.

کالاهای وارداتی با بیشترین رشد ارزشی

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت واردات «گوشت قرمز سبک گرم» نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش دلاری رشدی 9.4 برابری داشته و به لحاظ وزن هم واردات این کالای اساسی نزدیک به 10 برابر افزایش داشته و به 12 هزار و 839 تن رسیده است. کمبود و افزایش قیمت گوشت در بازار را شاید بتوان دلیل افزایش واردات آن در بازه زمانی مورد بررسی دانست، سال گذشته و با افزایش قیمت گوشت دولت واردات گوشت تنظیم بازاری را در دستور کار قرار داد.  

«کنجاله سویا» دومین کالای اساسی که در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین رشد به لحاظ ارزش و حجم داشته است. داده‌های گمرک نشان می‌دهد واردات این نهاده در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ دلاری 7.5 برابر شده و ار حیث وزن 8.8 برابر رشد پیدا کرده است. حجم واردات «کنجاله سویا» در دوماه نخست سال جاری به حدود 344 هزار تن به ارزش حدود 326 میلیون دلار رسید.

واردات «شکر خام» هم دربازه زمانی مورد بررسی رشد ارزشی و حجمی را ثبت کرده است. داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد، شکر وارداتی در این مدت به لحاظ ارزشی رشدی 6.9 برابری داشته و به لحاظ وزن هم واردات این کالای اساسی 5.3 برابر شده است. با این شرایط می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی 182 هزار تن شکر خام به ارزش کمی بیش از 122 میلیون دلار وارد کشور شده است.  

«گوشت قرمز سرد سنگین» چهارمین کالای اساسی که در مدت زمان مورد بررسی رشد ارزشی و وزنی در واردات داشته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد واردات گوشت قرمز سرد سنگین نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 2.9 برابری به لحاظ وزن و ارزش دلاری داشته است.  

بررسی داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال واردات «کود شیمایی» نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته به لحاظ ارزش حدود 2.6 برابر شده و به لحاظ وزن هم رشدی 3.7 برابری داشته است. در مدت زمان مورد بررسی 69 هزار تن کود شیمایی به ارزش 70 میلیون دلار وارد کشور شده است.

از سوی دیگر با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی به لحاظ ارزشی واردات «گندم»، «جو»، «برنج»، «روغن خوراکی نیمه جامد و مایع خام» و  «انواع بذر» به لحاظ وزنی و ارزشی بیشترین کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند.