به گزارش اکوایران؛ مشکلات آب و هوایی از جمله خشکسالی و یخبندان در روسیه، بزرگ‌ترین کشور صادرکننده گندم جهان، پیش‌بینی کاهش تولید گندم در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ را به وجود آورده است؛ افتی که موجب شد تا این کشور راه‌اندازی بورس غلات را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش انجمن غلات ایران، پیش‌بینی‌ها از کاهش تولید گندم در حالی است که دولت روسیه همچنان تولید ۸۶ میلیون تن گندم و ۱۳۲ میلیون تن کل غلات را هدف‌گذاری کرده است.

علاوه بر گندم، محصولات اصلی غذایی روسیه شامل جو، ذرت، چاودار، یولاف، ارزن، گندم سیاه، برنج و حبوبات هم شامل این کاهش تولید می‌شود. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، زمین‌های کشاورزی روسیه حدود ۸۸ میلیون هکتار را پوشش می‌دهد و ۲۵ درصد از تولید خالص اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری این کشور را تأمین می‌کند.

در دو سال گذشته، صادرات غلات روسیه به رکورد ۶۰ میلیون تن (از جمله ۵۴ میلیون تن گندم) در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ رسیده است. همچنین، خروج شرکت‌های غربی مانند Cargill، Viterra و Louis Dreyfus از بازار غلات روسیه باعث شده است شرکت‌های محلی بیش از ۷۰ درصد از صادرات را به خود اختصاص دهند.

روسیه همچنین به دنبال ایجاد یک بورس غلات بین کشورهای BRICS است که به عقیده برخی می‌تواند به شکل‌گیری کارتل مشابه اوپک منجر شود.

شورای بین‌المللی غلات گزارش داد که برداشت گندم روسیه حدودا کامل شده است و با وجود کاهش سطح کاشت، عملکرد محصول بهتر از پیش‌بینی‌های بدبینانه بوده است. وزارت کشاورزی روسیه در ۲۳ سپتامبر اعلام کرد که ۷۸درصد از مساحت کشت شده برداشت شده و مجموع تولید غلات به ۱۰۵.۹ میلیون تن رسیده است، از جمله ۷۷.۷ میلیون تن گندم.

در زمینه تولید ذرت، وزارت کشاورزی ایالات متحده تولید را ۱۳.۳ میلیون تن برآورد کرده که کمتر از ۱۶.۶ میلیون تن سال گذشته است. همچنین تولید جو نیز انتظار می‌رود ۹درصد کاهش یابد و به ۱۸.۳ میلیون تن برسد.

روسیه دارای ۲۸۰ آسیاب آرد بزرگ است که ظرفیت تولید بیش از ۱۵ میلیون تن آرد در سال را دارند. صادرات آرد روسیه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۵۰درصد افزایش یافت و در هشت ماه نخست سال جاری، بیش از ۸۳۰,۰۰۰ تن آرد صادر شد که افغانستان، چین و عراق بزرگ‌ترین واردکنندگان آن بودند.