به گزارش اکوایران؛ ترکیه در دهه گذشته به قطب اصلی محصولات کشاورزی انتقالی مانند «دانه‌های روغنی»، «غلات» و «حبوبات» تبدیل شده و ثمره سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندر داخلی و مشارکت عمیق‌تر در سیستم‌های تجاری منطقه‌ای و جهانی را برداشت کرده است.

به گزارش انجمن غلات ایران و بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، «بازارهای خاورمیانه»، «آسیای مرکزی» و «آفریقا» به عنوان مقاصد اصلی از نقش فزاینده حمل و نقل ترکیه سود برده‌اند. در سال ۲۰۲۲، ارزش محصولات کشاورزی انتقالی نسبت به سال قبل دو برابر شد و به رکورد تخمینی ۴ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود در سال‌های آینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد، اگرچه در سال ۲۰۲۳ به ۳.۸ میلیارد دلار کاهش یافت.

بر اساس تجزیه و تحلیل وزارت کشاورزی ایالات متحده، پنج محصول برتر انتقال یافته از نظر ارزش و حجم در سال گذشته «دانه‌های روغنی»، «غلات»، «حبوبات»، «آجیل» و «آب میوه» بودند. این محصولات انتقال یافته از کشورهای مختلفی منشا گرفته‌اند، برخی از آن‌ها از کشورهای مانند اوکراین و روسیه و برخی دیگر از کشورهای دورتر مانند ایالات متحده و آرژانتین هستند.

این نهاد رسمی اعلام کرده که «در دو سال گذشته، با جنگ در اوکراین وعدم اطمینان در دریای سیاه، ترکیه به یک مرکز انتقال مهم‌تر برای دانه‌های روغنی و غلات از روسیه و اوکراین تبدیل شده است.» مشکلات اخیر در دریای سرخ همچنین ترکیه را به عنوان مرکزی برای جابجایی محموله‌های انتقال‌یافته به خاورمیانه و آفریقا تقویت کرده است.

در طول ۱۰ سال گذشته، حجم حمل و نقل با گسترش زیرساخت‌های لجستیکی ترکیه و افزایش ظرفیت دریای سیاه برای صادرات غلات و دانه‌های روغنی افزایش یافته است. براساس این گزارش، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۳، حمل و نقل این کالاهای فله پنج برابر شده و از حدود ۵۰۰ هزار تن به ۲.۵ میلیون تن رسیده است.

روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است، در حالی که اوکراین یکی از صادرکنندگان پیشرو «گندم»، «ذرت»، «جو» و «روغن آفتابگردان» به بازارهای جهانی است، حتی در شرایطی که این دو کشور از فوریه ۲۰۲۲ در جنگ بوده‌اند.