به گزارش اکوایران، مواد غذایی در بازارهای جهانی مجدد به مسیر رشد قیمت بازگشته‌اند، در بازه زمانی یک هفته‌ای منتهی به روز سه‌شنبه سیزدهم سپتامبر در معاملات آتی بورس شیکاگو سویا رشدی 3.4 درصدی، گندم افزایشی 6 درصدی، روغن پالم رشدی 0.6 درصدی، ذرت افزایشی 5.8 درصدی، جو افزایشی 7 درصدی و برنج افزایشی 3 درصدی داشت.

چشم‌انتظاری گندم به تصمیمات روسیه

گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو در اواسط روز سه‌شنبه سیزدهم سپتامبر با نرخ 8.5 دلار به ازای هر بوشل معامله شد که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از روزهای ابتدایی ژوئیه امسال بود و به این ترتیب این محصول به اوج قیمتی 2 ماه اخیر خود بازگشت.

بخشی از کاهش بهای غلات در بازارهای جهانی به توافق روسیه و اوکراین و سازمان‌های بین‌المللی برای بازگشایی کریدور امن حمل غلات بازمی‌گردد. اما ظرف هفته‌های اخیر رئیس‌جمهور روسیه نسبت به استمرار صادرات از این کریدور امن ابراز ترید کرد. وی گفت: در حالی که قرار بود غلات خارج شده از این منطقه رهسپار کشورهای فقیر شود، حداقل 50 درصد آن از اروپای غربی سردرآورده و این موضوع باعث تردید ما برای موفقیت‌آمیز بودن این توافق شده است. این موضوع مجدد زمینه رشد نرخ در این بازار را فراهم کرد.

با این وجود بر اساس گزارش وزارت کشاورزی روسیه، نتایج حاصل از برداشت زمستانی اخیر در روسیه حاکی از رکورد بالای تولید خبر می‌دهد؛ در این شرایط اگر ریسک قطع کریدور امن حمل غلات برطرف شود، احتمال عقبگرد مجدد در نرخ محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی وجود دارد.

کاهش تولید آمریکا و رشد تقاضای چین، سویا را گران می‌کند

سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو در اواسط روز سه‌شنبه سیزدهم سپتامبر با نرخ 15.4 دلار به ازای هر بوشل به فروش رفت. به این ترتیب این محصول بازده هفتگی 3.8 درصدی، بازده ماهانه 3.1 درصدی و رشد سالانه 20 درصدی را در این بازار به ثبت رساند. در حال حاضر این محصول در سقف قیمتی 2 هفته اخیر خود به فروش می‌رسد.

براساس داده‌های اداره کشاورزی چین میزان تولید و برداشت سویا در ایالات متحده آمریکا برای سال جاری نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهشی 152 میلیون بوشلی خواهد داشت و به 4.37 میلیارد بوشل خواهد رسید. کاهش برداشت سویا از مزارع آمریکا رشد برداشت آن در سایر نقاط دنیا را مرتفع می‌کند و بنابراین این بازار با سیگنال افزایشی، افت عرضه مواجه می‌کند.

در این شرایط چینی‌ها به‌عنوان بزرگترین خریدارن سویا در جهان بر میزان تقاضای خرید سویای خود از ایالات متحده، برزیل و آرژانتین افزوده‌اند؛ این کشور واحدهای متعددی برای فرآوری سویا در اختیار دارد و بزرگترین واردکننده جهانی این محصول است. رشد تقاضا برای وادرات سویا از سوی چین باعث حمایت از روند افزیاشی قیمت در این بازار می‌شود.

داده‌های منفی کشاورزی آمریکا ذرت را گران کرد

وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا در آخرین پیش‌بینی خود میزان برداشت ذرت را برای سال زراعی 2022 تا 2023 کمتر از برآوردهای قبلی پیش‌بینی کرد؛ این موضوع باعث شد تا هر بوشل ذرت در معاملات آتی بورس شیکاگو به 7.2 دلار برسد که این رقم بیشترین نرخ فروش آن ظرف 9 هفته اخیر بود. انتظار می‌رود که در سال زراعی جاری میزان برداشت ذرت از ایلات متحده آمریکا به 13.9 میلیارد بوشل برسد که این رقم نسبت به برآورد قبلی 415 میلیون بوشل کمتر است. در عین حال میزان تولید و ذخایر جهانی ذرت رو به کاهش بوده و این موضوع می‌تواند از رشد بهای این محصول در میان و بلند مدت حمایت کند.