به گزارش اکوایران، بهای محصولات کشاورزی در دنیا همچنان درمسیر رشد نرخ نوسان قیمتی دارد به نحوی که ظرف یک هفته اخیر 3.7 درصد بر ارزش گندم، 4.9 درصد بر بهای سویا، 13.6 درصد بر قیمت روغن پالم، 10.8 درصد بر ارزش جو و 4.5 درصد بر ارزش ذرت در بازارهای جهانی افزوده شد.

بازگشت قیمتی روغن پالم دوامی نخواهد داشت

بهای هر تن روغن پالم مالزی در روز پایانی هفته گذشته به 4 هزار و 400  رینگیت مالزی رسید و به این ترتیب این محصول از کف قیمتی ثبت شده برای آن در روز نیمه ژوئیه فاصله 27 درصدی گرفت. البته همچنان این محصول نسبت به اوج قیمتی خود در سال جاری میلادی که در روزهای پایانی آوریل به ثبت رسید 38 درصد ارزان‌تر به فروش می‌رود و به این ترتیب باید اذعان کرد اگرچه روغن پالم از کف قیمتی خود فاصله گرفته، اما همچنان با نرخی به مراتب کمتر از اوج قیمتی خود در سال جاری به فروش می‌رود.

در حالی که انتظار رشد تقاضا برای این محصول در بازار داخلی مالزی زمینه بهبود قیمتی آن را در هفته گذشته مهیا کرد، احتمال افزایش عرضه باعث شد تا قیمت روغن پالم اندونزی در شروع هفته جدید یعنی دوشنبه پانزدهم اوت وارد سراشیبی افت نرخ شود و در ساعات ابتدایی روز تا 4 هزار و 300 رینگیت مالزی عقب بنشیند.

البته براساس آمارها میزان صادرات روغن پالم از سوی اندونزی به‌عنوان دومین تولید کننده بزرگ جهان این محصول در یک ماه منتهی به دهم اوت نسبت به مدت مشابه قبل رشدی حدود 10 درصدی داشته است، با این وجود با توجه به افزایش تولید روغن پالم در مالزی ظرف ماه ژوئیه میزان موجودی انبارهای این کشور به بیشترین میزان ظرف 8 ماه گذشته رسیده است. در این شرایط تصمیم دولت اندونزی برای کاهش مالیات صادرات روغن پالم مزید بر افزایش تولید و عرضه شده و مجموع این موارد سیگنال کاهش نرخ را برای این محصول رقم زده است. در چنین شرایطی نمی‌توان به استمرار روند رو به رشد نرخ روغن پالم امیدوار بود.

صعود گندم با رشد عرضه متوقف می‌شود

بهای هر بوشل گندم ظرف یک هفته اخیر بازده مثبت 3.7 درصدی را به ثبت رساند و در نهایت این محصول در روز پایانی هفته قبل با نرخ 8.1 دلار به ازای هر بوشل به فروش رفت. البته کانال 8 دلاری برای گنم چندان دوامی نداشت و در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز پانزدهم اوت مجدد نرخ این محصول به کانال 7.9 دلاری بازگشت. در حال حاضر گندم در کف قیمتی ساخته شده یعنی محدوده 7.5 تا 8 دلار به ازای هر بوشل نوسان قیمت محدودی دارد و معامله‌گران منتظر انتشار داده‌های جدید هستند که روند نوسان نرخ آن گندم را مشخص کند.

روز جمعه دوازهم اوت اولین کشتی حامل گندم از اوکراین خارج شد. با توافق اوکراین و روسیه به‌منظور ایجاد کریدوری امن برای حمل غلات ظرف هفته‌های اخیر تا به حال 18 کشتی حامل غلاتی از جمله ذرت و دانه‌های روغنی از این کشور صادر شده بود اما در روز جمعه نیز اولین کشتی حامل گندم به مقصد ترکیه خارج شد. این کشتی که حامل 3 هزار و 50 تن گندم بود روز جمعه دوازدهم اوت بندر چورنومورسک اوکراین را ترک  کرد و در روز چهاردهم اوت در ترکیه پهلو گرفت. از سرگیری صادرات گندم از اوکراین سیگنال کاهشی برای این محصول به ارمغان خواهد آورد.