به گزارش اکوایران، در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز دوشنبه هشتم ماه اوت، بهای مواد غذایی به حرکت در مسیر افت نرخ که در روزهای پایانی هفته قبل آغاز شده بود ادامه داد به نحوی که در معاملات آتی بورس شیکاگو از نرخ گندم، سویا، جو و ذرت کاسته شد. این عقبگرد قیمتی شامل حال محصولاتی از جمله گوشت، مواد لبنیاتی و قهوه نیز شد.

روسیه بر توافق حمل غلات باقی ماند

پابرجا ماندن توافق روسیه و اوکراین برای حمل غلات از بنادر اوکراین از جمله موضوعاتی بود که زمینه عقبگرد قیمتی در بازار غلات را فراهم کرد. پس از آنکه ظرف هفته گذشته اولین کشتی حامل غلات بندر اودسا در اوکراین را ترک کرد؛ خبر حمل چهار کشتی دیگر از اودسا و چورنومورسک در روز جمعه پنجم اوت منتشر شد. توافق حمل ایمن غلات با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل به دست آمده و قرار است این کشتی‌ها در ترکیه مورد بازرسی قرار گیرند. مقصد 2کشتی از این محموله‌ها ترکیه و مقصد 2 کشتی دیگر ایتالیا و چین هستند.

مقامات اوکراینی وضعیت حمل غلات را ایمن ارزیابی کرده و از شرکت‌های کشتیرانی خواسته‌اند تا به اوکراین بازگردند. بازگشت اوکراین به بازار جهانی غلات باعث می‌شود تا نرخ این محصولات در بازارهای جهانی رو به کاهش بگذارد.

گندم ارزان شد؟

بهای گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو تا 7.65 دلار به ازای هر بوشل عقب نشست. این در حالی بود که بهای هر بوشل گندم تا نیمه ماه مه تا 12.7 دلار به ازای هر بوشل صعود قیمتی داشت که این رقم رکودر قیمتی ثبت شده برای این محصول در معاملات آتی بورس شیکاگو بود. اگرچه ظرف 2 ماه اخیر گندم 40 درصد از اوج قیمتی خود فاصله گرفته است اما همچنان این محصول با نرخی بیش از میانگین بهای فروش آن در بلند مدت (بازه 5 و 10 ساله) به فروش می‌رود و بنابراین مصرف‌کنندگان به‌خصوص در کشورهای فقیر با چالش جدی امنتی غذایی روبرو هستند.

تورم جهانی و جنگ در اروپای شرقی عامل اصلی صعود بهای گندم ظرف ماه‌های اخیر بود؛ اما احتمال بروز رکود اقتصادی با کاهش تقاضای جهانی و توافق روسیه و اوکراین برای ایجاد کریدوری امن برای حمل غلات از اوکراین باعث با افزایش عرضه زمینه ارزان شدن بهای غلات را فراهم می‌کند.

کف‌نشینی 6 ماهه ذرت

ذرت از جمله غلات پرمصرف دنیا است که عمدتا به عنوان خوراک دام یا ماده اولیه مصرفی در تولید اتانول به کار می‌رود. شیوع کرونا در دنیا و استفاده از الکل برای ضدعفونی سطوح باعث شد تا بهای ذرت در بازارهای جهانی از نیمه دوم سال 2020 وارد مسیر رشد قیمتی شود. تورم جهانی، رشد بهای کودهای شیمیایی و جنگ در اروپای شرقی نیز از اوج‌گیری بهای این محصول در سال جاری میلادی حکایت کرد. بهای هر بوشل ذرت در روزهای پایانی آوریل امسال به رکورد قیمتی 8.15 دلار به ازای هر بوشل رسید اما این رکورد قیمتی چندان دوامی نداشت. غلبه سیگنال‌های کاهشی در این بازار باعث شده تا قیمت هر بوشل گندم با افتی 36 درصدی تا 6.02 دلار عقب‌نشینی کند.