به گزارش اکوایران ظرف یک هفته منتهی به روز چهارشنبه دهم آگوست نرخ گندم رشدی 2.5 درصدی، سویا افزایشی 8.6 درصدی، جو رشدی 5.3 درصدی و ذرت افزایشی 3.6 درصدی را در معاملات آتی بورس شیکاگو به ثبت رساند.

سویا گران شد

سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو در روز چهارشنبه دهم آگوست تا 17.14 دلار به ازای هر بوشل رشد قیمتی داشت که این رقم بیشترین نرخ فروش این محصول پس از روزهای پایانی ماه مه امسال بود. صرف نظر از قیمت سویا در روزهای پایانی ماه مه امسال، در شرایط کنونی این دانه روغنی در سقف قیمتی 10 سال اخیر خود به فروش می‌رود.

شرایط نامساعد آب و هوایی در آمریکای شمالی باعث شده تا انتظارات عرضه در زمینه این محصول مخدوش شود و از رشد قیمتی در این بازار حمایت کرده است. البته از سرگیری صادرات از اوکراین با قول همکاری روسیه سیگنال کاهشی برای این بازار به همراه داشته است.

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که واردات سویا این کشور در ماه ژوئن امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهشی 23 درصدی داشته است؛ صعود قیمتی از مهم‌ترین دلایل کاهش واردات سویا در چین است. بهای هر بوشل سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف یک سال اخیر رشدی 20.4 درصدی داشته است. در عین حال این محصول ظرف بازه زمانی یک ماه اخیر افزایشی 11 درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش بهای گندم، چشم‌انتظار انتشار داده‌های جدید

بهای فروش گندم در روز چهارشنبه دهم آگوست تا 7.93 دلار به ازای هر بوشل افزایش یافت و به این ترتیب جریان کاهش نرخ در بازار غلات جهانی با سیگنال صادارت این محصولات از اوکراین در این بخش بی‌اثر شد. نرخ فروش گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف یک هفته اخیر رشدی 2.5 درصدی داشت، اما همچنان نوسان نرخ آن در بازه یک ماهه منفی 8.5 درصد بود. روز جمعه دوازدهم آگوست گزارشی از وضعیت عرضه و تقاضای مواد غذایی کشاورزی در بازار جهانی از سوی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا منتشر می‌شود؛ این گزارش حاوی اطلاعاتی در خصوص اثرگذاری رکود در بازار تقاضای جهانی محصولات کشاورزی است. در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران در بخش معاملات آتی محصولات کشاورزی منتظر انتشار این داده مهم هستند. در صورتی که تقاضا همانند برآوردهای قبلی کاهشی نباشد، می‌توان منتظر رشد قیمت در معاملات این بخش بود.

ارسال چند کشتی حامل غله از بنادر اوکراین با همکاری روسیه در زمینه ایجاد کریدوری امن جهت حمل غلات همچنان سیگنالی کاهشی برای بازارها به ارمغان می‌آورد.

گرما در کانادا و آمریکا، تولید جو را محدود کرد

احتمال کاهش تولید جو در آمریکای شمالی باعث شد تا بهای این محصول ظرف یک هفته اخیر در معاملات آتی بورس شیکاگو رشدی 5.3 درصدی داشته باشد و در اواسط روز چهارشنبه دهم آگوست با نرخ 4.35 دلار به ازای هر بوشل به فروش رود. افزایش گرما در نیمکره شمالی احتمال کاهش برداشت جو در آمریکا و کانادا را مطرح کرده و از این منظر این بازار با سیگنال رشد قیمتی روبرو است.