به گزارش اکوایران، ایلان ماسک در دفتر کارش می‌خوابد. او کارمندان و مدیران اجرایی را در لحظه اخراج می‌کند و از این موضوع ابراز تاسف می‌کند که شرکتش در آستانه ورشکستگی است.

این اتفاقات برای سال 2018 بود و شرکت مورد بحث تسلا است، زمانی که شرکت خودروسازی آقای ماسک برای ساخت اولین خودروی تولید انبوهش –مدل 3- در تقلا بود.

ماسک در آن زمان به نیویورک تایمز گفت: «آن دوران دردناک بود. زمان‌هایی بود که برای سه یا چهار روز کارخانه را ترک نمی‌کردم، روزهایی که در فضای باز نمی‌رفتم.»

تجربه آقای میلیاردر با آن‌چه او «جهنم تولید» تسلا می‌خواند، به دستور العملی برای حل بحرانی تبدیل شده است که او حالا در توییتر ایجاد کرده است، شرکتی که او ماه گذشته آن را به قیمت 44 میلیارد دلار خرید. در طول سال‌ها، آقای ماسک از یک نقشه راه برای مدیریت شرکت‌های خود -از جمله تسلا و فضاپیما سازی اسپیس ایکس- در دوره‌های دردناک استفاده کرده است. اعمال شوک، هراس افکنی و فشار آوردن به خود و کارکنانش  تا خانواده و دوستانشان را کنار بگذارند و همه‌ی انرژی‌شان را صرف هدف شرکت کنند.

در توییتر نیز، آقای ماسک از بسیاری از همین تاکتیک‌ها استفاده کرده است تا تنها در چند هفته شرکت رسانه‌های اجتماعی را زیر و رو کند.

از اواخر ماه گذشته، این مرد 51 ساله نیمی از 7500 کارمند توییتر را اخراج کرده و استعفای 1200 نفر دیگر را قبول کرده است. به گفته‌ی افراد مطلع این هفته دور دیگری از اخراج‌ها آغاز شده است. ماسک به تازگی توییت کرده که در دفتر توییتر در سانفرانسیسکو می‌خوابد. او به کارکنان توئیتر گفته است که اگر نتوانند وضعیت را تغییر دهند، شرکت ورشکست خواهد شد و همچنین اعلام کرده کسانی که می‌خواهند در «نسخه‌ی دوم» توئیتر کار کنند، باید به طور کتبی به رویکرد «جان‌کندن» او متعهد شوند.

دیوید دیک، که از سال 2014 تا 2016  به عنوان مدیر نظارت بر زنجیره تامین اجزاء باتری در تسلا کار می کرد، گفت: « ایلان ماسک واضحاً در شرایط مرگ و زندگی رشد می‌کند. او گاهی حتی عمداً بحران‌ ایجاد می‌کند تا همه‌ی کارکنانش به جنب و جوش بیوفتند.»

تامی مدسن، استاد مدیریت در دانشگاه سانتا کلارا، می‌گوید: «شباهت‌های بین رویکرد آقای ماسک در توییتر و کاری که در تسلا و اسپیس ایکس انجام می‌داد واضح است. اما مشخص نیست که آیا این استراتژی می‌تواند در بین کارمندان یک شبکه‌ی اجتماعی همان انگیزه‌ای را ایجاد کند که در اسپیس‌ایکس ایجاد کرد که می‌خواست انسان را به فضا بفرستد یا ‌تسلا که می‌خواست دنیا را از ماشین‌های بنزین‌سوز خلاص کند.»

به گفته‌ی دکتر مدسن رویکرد در تسلا و اسپیس ایکس، همیشه ریسک زیاد و پاداش زیاد بوده است. توییتر از زمان ورود ماسک ریسک بالایی داشته است، اما سوال اینجاست پاداش این ریسک چیست؟