واردات خودرو به رغم تصویب کلیات در هیات دولت به سد بانک مرکزی خورده و احتمال از سرگیری ورود خودرو به کشور را در هاله از از ابهام فرو برده است.

اسفندماه گذشته رییس جمهور در دیداری از ایران خودرو هشت فرمان خودرویی صادر کرد یکی از این فرمان ها تعیین تکلیف بحث واردات خودرو بود. ابراهیم رییسی در آن زمان بازه سه ماهه را برای از سرگیری ورود خودرو به کشور در نظر گرفت. در حال حاضر حدود دو هفته از ضرب الاجل رییس دولت سیزدهم می گذرد و همچنان خبری از تدوین آیین نامه اجرایی برای واردات خودرو نیست.

آن طور که به نظر می رسد دلیل اصلی قفل شدن آیین نامه اجرایی مخالفت رییس کل بانک مرکزی بوده است. اما چرا علی صالح آبادی با ورود خودرو به کشور مخالف است؟ ریشه مخالفت سکاندار نظام پولی و بانکی کشور را باید در چالش تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو جست و جو کرد. البته چندی پیش رضا فاطی امین در نامه ای به رییس جمهور تلاش کرد تا شرایط تامین ارز مورد نیاز برای ورود خودرو به کشور را با توجه به تراز تجارت خارجی مساعد نشان دهد. اما این تلاش تا کنون نافرجام بوده و وزارت صمت از آیین نامه اجرایی برای ورود خودرو رونمایی نکرده است.  البته نبود ارز برای واردات خودرو داستان جدیدی نیست و تیر ماه 97 نیز سیاست گذار کلان به بهانه بازگشت تحریم ها و مدیریت منابع ارزی کشور، خودرو را در لیست کالاهای ممنوع الورود قرار داد. در دوران عبدالناصر همتی رییس کل پیشین بانک مرکزی نیز این معضل همچنان وجود داشت. در دوره همتی پیشهادی مبنی بر استفاده از ارزهای بدون منشا برای ورود خودرو مطرح شد اما رییس کل وقت بانک مرکزی به دلیل مسائل مرتبط با پولشویی و همچنین فشاری که از ناحیه خروجی سرمایه های ورودی به بازار ارز می آید با این مسیر تامین ارز برای واردات خودرو مخالفت کرد. وزارت صمت دولت سیزدهم به دنبال این بود تا مسیر تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را از کانال سامانه نیما مهیا کند اما آن طور که از شواهد امر پیداست این مسیر مورد توجه صالح آبادی قرار نگرفته است.

حال مشخص نیست سرانجام قفل ورود خودرو به کشور شکسته خواهد شد یا نه؟ اما با توجه به چالش هایی که در مسیر احیای توافق نامه برجام بوجود آمده به نظر می رسد سیاست گذار خودرویی باید فکری جدی به حال تامین منابع ارزی مورد نیاز برای این منظور کند وگرنه به رغم فرمان رییس جمهور قفل از در ورود خودرو به کشور برداشته نخواهد شد.