صدیقه محمودی:وزیر صمت در نامه ای به رییس جمهور تلاش کرد تا نگرانی ها بابت منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو را بر طرف کند.

رضا فاطمی امین در این نامه به ابراهیم رییسی یادآور شد افزایش صادرات غیرنفتی و مثبت شدن تراز تجاری کشور باعث شده تا مشکل خاصی برای تأمین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو در سال جاری وجود نداشته باشد.

مصادف شدن نامه رضا فاطمی امین به ابراهیم رییسی با شایعاتی در باره ممنوعیت ورود گوشی موبایل آیفون همراه شد تا این گمانه تقویت شود که دولت به دنبال این است تا با ممنوعیت ورود آیفون ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را تامین کند.

اما چه شد که انتشار نامه یاد شده و خبر ممنوعیت ورود آیفون این گمانه را تقویت کرد که قرار است ارز هزینه شده برای واردات آیفون صرف واردات خودرو شود؟

وزیر صمت در نامه خود به رییس جمهور ارز مورد نیاز برای واردات خودرو در سال جاری را حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد کرد و در بخش دیگری از نامه با اشاره به هزینه بیش از 4 میلیارد دلاری برای واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته گفته بود که حدود یک میلیارد دلار از این مبلغ صرف واردات موبایل با برند آیفون شده است.

اشاره وزیر صمت به میزان ارز هزینه شده برای واردات موبایل با برند آیفون در کنار برآورد ارز مورد نیاز برای واردات خودرو و شایعات ممنوعیت ورود برند آیفون این گمانه را تقویت کرد.

انتشار این خبر کافی بود تا بازار موبایل تحت تاثیر آن بهم بریزد. با این حال شب گذشته سعید عباس پور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برخی اخبار برای ممنوعیت واردات موبایل با برخی نشان‌های تجاری به فارس گفت: ثبت سفارش موبایل همه نشان‌های تجاری(برند‌ها) آزاد بوده و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

حال که قرار نیست ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از مسیر ممنوعیت ورود آیفون تامین شود این سوال مطرح است که وزارت صمت چگونه می خواهد ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را تامین کند؟

به نظر می رسد سه مسیر در حال حاضر در دسترس است و سیاست گذار خودرو از آنجایی که هنوز درباره آنها به جمع بندی نرسیده از انتشار آیین نامه اجرایی ورود خودرو ممانعت کرده است.

مسیر اول استفاده از ارز بدون منشا با این شرط که بعد از واردات خودرو و فروش آن در بازار ریال آن در صنعت خودرو سرمایه گذاری شود تا دیگر بانک مرکزی نگرانی بابت فشار به بازار ارز نداشته باشد و رضایت به از سرگیری واردات خودرو دهد. مسیر دیگر استفاده از ارز موجود در سامانه نیما است. سیاست گذار خودرویی تاکید دارد در حال حاضر در سامانه نیما ارز مازاد وجود دارد و وارد کنندگان می توانند با حضور در این سامانه و خرید ارز نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. مسیر سوم هم استفاده از ارز حاصل از صادرات خودرو، قطعات و خدمات است. این مسیر در طرح ساماندهی صنعت خودروی مجلس نیز دیده شده است.

باید منتظر ماند دید بالاخره سیاست گذار خودرویی در آیین نامه اجرایی ورود خودرو کدام مسیر یا مسیرها را برای تامین ارز در نظر خواهد گرفت و چگونه این دست انداز را از مسیر ورود خودرو به کشور بر خواهد داشت؟