ایران خودرو و سایپا نیز برنامه هایی برای فروش قسطی محصولات خود دارند. آن طور که مدیرکل خودرویی صمت می گوید خودروسازان بعد از سال ها محصولات خود را به صورت قسطی در اختیار مشتریان قرار می دهند.

عبداالله توکلی لاهیجانی می گوید بعد از خروج 50 درصد محصولات تولیدی شرکت های خودروساز از فرآیند قرعه کشی، عرضه خودرو به صورت اعتباری می تواند تاثیر بیشتری روی بازار بگذارد و سبب تعادل بخشی در عرضه و تقاضای خودرو شود.

در حالی فروش لیزینگی خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ اتفاق خاصی محسوب می شود شاهد هستیم که شرکت های خودروساز خصوصی سالهاست که از مسیر عرضه اعتباری مشتریان خود را راضی به خریداری محصولات تولیدی خود می کنند.

فروش اعتباری در دنیا نیز امری عادی در میان برندهای بین المللی محسوب می شود و خودروسازان بزرگ تلاش می کنند تا با ایجاد روشهای متنوع فروش هر چه بیشتر مشتریان را راغب به خرید محصولات خود کنند.

فروش اعتباری در چهار سالی که از بازگشت تحریم های صنعت خودرو می گذرد جایی در برنامه فروش دو شرکت بزرگ خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نداشت. هر از گاهی زامیاد به عنوان زیر مجموعه خودروسازی سایپا محصولات خود به صورت لیزینگ به مشتریان عرضه می کرد اما فروش محصولات سواری به صورت اعتباری جایی در برنامه فروش خودروسازان نداشت.

اخیرا خودروسازی سایپا در قالب پیش فروش شاهین خود را به صورت اعتباری عرضه کرده است. متقاضیان باید حدود 172 میلیون تومان از قیمت شاهین را به حساب سایپا واریز کنند. این خودروساز دو بسته اعتباری را در اختیار مشتریان قرار است. متقاضیان می توانند وام 100 میلیون تومانی و وام 70 میلیون تومانی را انتخاب کنند. باز پرداخت وام 100 میلیون تومانی طی 6 فقره 6 هر یک به مدت 4 ماه با نرخ 21 درصد بازپرداخت کنند. طرفداران وام 70 میلیون تومانی نیز می توانند 3 فقره چک با همان بازه زمانی 4 ماهه در اختیار سایپا قرار دهند. نرخ باز پرداخت وام 70 میلیون تومانی نیز همانند وام 100 میلیون تومانی است.

با توجه به اینکه سایپا شاهین خود را به صورت اعتباری در معرض انتخاب مشتریان قرار داده است به نظر می رسد سایر محصولات این خودروساز مانند خانواده کوییک و ساینا S نیز از این بخت برخوردار خواهند بود تا به صورت اعتباری بفروش برسند.

اما بررسی محصولات ایران خودرو نشان می دهد با توجه به اینکه همچنان محصولات این خودروساز به صورت قرعه کشی در دسترس متقاضیان قرار می گیرد بعید است به این زودی آنها به صورت لیزینگی عرضه شوند.

بررسی آخرین فروش ایران خودرو نشان می دهد چهار محصول عرضه شده در فروش فوق العاده این خودروساز تقاضایی بیش از سه میلیون و 845 هزار نفر را به خود دیده است. با توجه به این تعداد متقاضی بعید است ایران خودرو به سمت عرضه قسطی محصولات تولیدی خود برود. در آخرین فروش فوق العاده ایران خودرو پارس سال، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس دستی، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک و سمند سورن پلاس عرضه شده بود. سایر محصولات این خودروساز مانند خانواده پژو 206، خانواده پژو 207 و تارا نیز چنانچه عرضه شوند کمتر از این تعداد متقاضی برای آنها صف نخواهند کشید. این مساله به نوعی در صحبت های توکی لاهیجانی نیز دیده می شود. مدیرکل صنایع خودرویی صمت می گوید در قدم نخست فروش ایران خودرو از فرآیند قرعه کشی حذف خواهد شد؛ سپس بعد از دنبال کردن سیاست افزایش تولید به سمت فروش لیزینگی خواهند رفت. این اظهارات نشان می دهد که فروش ایران خودرو به زودی ها بخش لیزینگ را به خود نخواهد دید.

سیاست گذار خودرویی اگر می خواهد خودروسازان به صورت جدی تر به فروش اعتباری فکر کنند باید دست سیاست قیمت گذاری دستوری بردارد و اجازه دهد قیمت خودرو در کارخانه بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

به هر ترتیب اگر به دنبال خرید خودرو از کارخانه به صورت لیزینگ هستید می توانید فعلا روی محصولات سایپا و به طور مشخص روی خرید شاهین تمرکز کنید و منتظر بمانید در آینده نزدیک سایر محصولات این خودروساز در سبد لیزینگ آن قرار گیرند. به توجه به شرایط حاکم به این زودی ها از فروش قسطی خودروهای ایران خودرو خبر نخواهد شد و همچنان برای فروش محصولات این خودروساز باید یا در صف قرعه کشی بمانید یا به بورس کالا مراجعه کنید.  

اگر سیاست گذار خودرو به دنبال تعادل بخشی به بازار خودرو است راه حلش تنها حذف سیاست پر هزینه قیمت گذاری دستوری است.