رییس سازمان خصوصی از برنامه های برای واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین حذف سیاست قیمت گذاری دستوری برای محصولات خودروسازان خبر داد.

حسین قربانزاده گفت در این زمینه سه جلسه پیوسته با حضور وزیر اقتصاد، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان بخش خصوصی صنعت خودرو برگزار و مسایل مربوطه بررسی شد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد اجماع نظر این بود که قبل از هر چیزی پیش‌بینی پذیری تنظیم‌گری صنعت خودرو برای خریداران این بازار روشن و شفاف شود تا بر اساس آن منافع بخش خصوصی در افق پنج ساله آینده تضمین شود.

رییس سامزان خصوصی تاکید کرد باید قیمت گذاری دستوری خودرو حذف شود و صاحب نظران بر این امر به اجماع رسیده اند که خودروهای پرتیراژ به فهرست عرضه خودروها به بورس کالا اضافه شود و تا پایان سال شاهد حذف قیمت‌گذاری دستوری در محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم.

در حالی قربانزاده از حذف قیمت گذاری دستوری خودرو خبر می دهد و بر اجماع بر سر این موضوع تاکید می کند که در حال حاضر بسیاری از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور همچنان بر اساس قیمت های دستوری در طرح های فروش در دسترس متقاضیان قرار دارد.

در میان محصولات پرتقاضای بازار تا کنون شاهین از خودروسازی سایپا، پژو 207 با فرمان برقی و گیربکس دستی، تارا با گیربکس اتوماتیک و تارا با گیربکس دستی روی تابولی بورس کالا عرضه شده اند و مشخص نیست دیگر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال روی تابلوی بورس کالا حاضر خواهند شد یا خیر؟

رییس سازمان خصوصی سازی معتقد است حذف قیمت گذاری دستوری مقدمه‌ای برای بهره‌مندی این دو شرکت خودروسازی از مدیریت بخش خصوصی است. به نظر می رسد مسئولان ارشد خصوصی سازی به این نتیجه رسیده اند تا زمانی که سیاست قیمت گذاری دستوری برای تعیین قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور مورد توجه قرار گیرد بخش خصوصی برای در تصاحب سهام این شرکت ها و اختیار گرفتن سکان مدیریتی پا پیش نخواهد گذاشت.

با توجه به اظهارات رییس سازمان خصوصی سازی به نظر می رسد دیگر تعیین قیمت محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور از مسیر قیمت گذاری دستوری اتفاق نیفتد و شرکت های خودروساز محصولات خود را به بورس کالا برده و از آن مسیر عرضه کنند.

درست است که تجربه جهانی در ارتباط با عرضه کالای مصرفی مانند خودرو در بورس کالا در هیچ جای جهان وجود ندارد اما این مسیر به شرکت های خودروساز این امکان را می دهد تا محصولات خود را تا حد زیادی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کشف قیمت کرده و بفروش برسانند.