وزیر صمت از اضافه شدن ۱۲ محصول جدید به سبد محصولات خودرویی کشور تا پایان سال آینده خبر داد. رضا فاطمی امین تاکید می کند با حضور محصولات جدید دیگر جایی برای محصولات قدیمی نخواهد بود و آنها باید به موزه فرستاده شوند.

بررسی اقدامات دو خودروساز بزرگ کشور در چند وقت اخیر نشان می دهد آنها تلاش هایی را برای تغییر در سبد محصولاتی خود را آغاز کردند. ایران خودرویی ها دو محصول را رونمایی کردند و مدیرعامل این شرکت خودروساز وعده داد تا در سال آینده محصولات رونمایی شده را در خطوط تولید این خودروساز ببینیم. مهدی خطیبی چندی پیش اعلام کرد نخستین کراس اوور این شرکت خودروساز سال تا پایان فصل بهار سال آینده در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شده و به بازار عرضه خواهد شد. خودروی TF21 نیز که یک محصول هاچ بک (بدون صندوق) است و به عنوان خودروی اقتصادی در شرکت ایران خودرو طراحی شده نیز بر اساس برنامه ریزی ایران خودرویی ها قرار است تا نیمه تابستان سال آینده در بازار دیده شود.

البته شنیده ها می گوید ایران خودرویی ها پروژه هایی دیگری نیز در دست تهیه دارند تا بتوانند خودروهای قدیمی حاضر در سبد محصولاتی خود را هر چه زودتر به موزه بفرستند.

دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا نیز از برخی محصولات جدید خود رونمایی کرده است. این محصولات عبارتند از شاهین با گیربکس اتوماتیک، اطلس و آریا رونمایی کرده است.

آریا نخستین کراس اوور سایپایی ها است این خودرو روی پلتفرم شاهین یا همان پلتفرم SP100  تولید خواهند شد. اطلس نیز قرار است تا به نوعی جای محصولات گروه X200 (تیبا، ساینا و کوییک) را خواهد گرفت. البته از میان محصولات گروه X200 به احتمال قوی کوییک خواهد ماند اما سایپایی ها قرار است تا اینجای کار با خانواده ساینا خداحافظی کنند و با خانواده تیبا را نیز که پیش تر تا موزه بدرقه کردند.

اما نارنجی های جاده مخصوص نیز همانند همسایه خود در جاده مخصوص قرار است سبد محصولاتی خود را تنوع تر از آن چیزی که هست، بکنند. البته با توجه به اظهارات مدیرعامل این خودروساز بخشی این تنوع از مسیر مونتاژ کردن محصولات شرکای بین المللی این خودروساز اتفاق خواهد افتاد. تولید  L90 ایرانی و همچنین تولید M44 که همان سیتروئن C3-XR است به عنوان ایده ای در دسترس در ذهن مدیران سایپا قرار دارد.

فراموش نکنیم ایران خودرو و سایپا روی تولید یک خودروی اقتصادی به طور مشترک مشغول فعالیت هستند. به نظر می رسد این خودرو در واقع نسخه ایرانی شده همان رنو کویید خواهد بود. به احتمال قوی در سال آینده شاهد ترافیک سنگین محصولات جدید در مسیر منتهی به بازار خودرو خواهیم بود. اما باید منتظر ماند و دید این خودروها چه زمانی وارد بازار می شوند و زمان رسمی خداحافظی با محصولات حاضر در سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور کی اعلام خواهد شد.